Direktlänk till inlägg 30 mars 2008

Nya övningar

Av Lycka, en servicehund - 30 mars 2008 08:43


Det var inte så trevligt väder idag, men vi gick i alla fall ut en stund mitt på dagen så att vi fick springa av oss. Jag fick ha med min nya leksak, men snart är nog bollen på trossen trasig...


Matte har hållit på att förbereda klickerkursen som hon ska hålla i juni och då låg vi och vilade. Sen fick vi alla tre träna nya moment.


Jag fick börja med att träna "volt", alltså att snurra runt ett varv stående på alla fyra. Nu i början så använder sig matte av targetpinnen. Eftersom jag inte har använt den förut så fick jag först "klicka in" mig på den. Sen började jag träna och efter en stund så gjorde jag flera volter på rad. Såklart inte nu första gången på kommando och så följde jag ju pinnen. Nu ska göra på det här sättet några dagar och så förhoppningsvis klarar jag mig utan hjälp (pinnen) sedan.


Paula fick också träna på "volt" och hon förstod ju som vanligt direkt vad hon skulle göra! Matte ska försöka ta bort pinnen ganska snart på henne och sätta till kommandot.


Ruben som redan kan "volt" fick börja lära sig "backa". Han hade också targetpinnen till hjälp nu eftersom han inte har gjort det förut. Han klarade också av sin övning efter en liten stund, med pinnen till hjälp.


Sen fick vi alla, en och en, göra en sökövning som bara Ruben har gjort förut: Matte har en papperslapp med tejpbit på som vi först får lukta på. Sen får den som ska söka gå in i ett annat rum och matte sätter fast lappen någonstans i vardagsrummet där vi inte kan SE lappen, tex. på balkongdörren bakom gardinen. Sen får den som ska söka komma in i vardagsrummet och leta upp lappen! Den här övningen är väldigt rolig, men också ganska svår så vi får massor av beröm när vi hittar den.


Ruben som har gjort det här många gånger när han var yngre vet direkt vad han ska leta efter så för honom går det ganska fort, men jag och Paula har aldrig gjort det förut så det tog lite längre tid för oss.


Vi fick göra den här övningen tre gånger var och sen var vi ganska trötta i huvudet.


LYCKA

 
 
Cavvetjejerna

Cavvetjejerna

1 april 2008 08:26

Vilken duktig hund du är Lycka. Sån tur din matte har som får lyckan att äga dig. Och så har du ju ett väldigt vackert namn också.
Nospussar från Molly & Moa

http://cavaliersajten.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Lycka

3 april 2008 20:00

Hej!
Ja, matte är väldigt glad att ha en hund som mig. Hon säger varje dag MÅNGA gånger hur fin och duktig jag är. Och namnet Lycka passar mig väldigt bra eftersom jag jämt är lycklig och glad!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards