Alla inlägg den 20 mars 2008

Av Lycka, en servicehund - 20 mars 2008 20:10


Matte hade lite grejer att fixa idag också, som vanligt! Vi fick så klart följa med. När vi gick hem så var både jag och Ruben fast i mattes rullstol och fick gå bredvid henne tillsammans. Vi har aldrig gjort det förut (matte brukar bara ha en hund i taget fast i sin stol) så det var lite nytt. Fast efter några meter så förstod vi hur vi skulle gå för att inte trassla ihop oss. Paula använder inte längre koppel överhuvudtaget så hon brukar gå lite bakom eller framför matte.


På eftermiddagen tränade vi.


Nu får jag träna mycket utgångsställning, utan och med apporten. Bägge delarna går jättebra. Innan har jag suttit lite slarvigt = snett, men nu börjar jag få in snitsen.


Just nu tränar jag många moment i LK1 eftersom jag inte har tränat det alls förut. Matte tycker också att det är roligt att börja träna någonting nytt. Jag är ju så gott som färdig med mina servicehundsmoment, några ska finslipas och så ska jag träna in ett par nya.


Sen fick jag träna att plocka ur tvättkorgen. Det var ett tag sen jag gjorde det sist, men jag förstod direkt vad jag skulle göra. Nu ska matte börja lägga in kommandot "tvätten" åt mig.


Det är så roligt att träna pga att matte enbart använder sig av klicker (hon är ju klickerinstruktör). Det är ett sådant positivt sätt att träna på!


Paula fick också träna utgångsställning utan och med apporten. Idag när hon satt med apporten bredvid matte så gick hon iväg med den! Hon tyckte att den skulle ligga BAKOM matte!


Hon fick också träna med tvättkorgen och "kryp", som hon tycker är så roligt.


Ruben fick också träna utgångsställning och han har blivit riktigt duktig på det. Imorgon ska matte utöka avståndet för honom. Han tycker inte riktigt om att hålla i apporten eftersom den är av trä, men efter en liten stund så höll han den faktiskt.


Ruben i fönstret

Ruben brukar också ligga på fönsterbrädan och titta ut


Ruben har också fått börja träna "kryp". Han har gjort det förut och då har det inte gått så bra. Han vill också lyfta rumpan precis som Paula gjorde förut, men idag kröp han liiiiite, liite utan att lyfta rumpan!


När vi hade tränat färdigt så fick vi varsitt ben som vi låg och gnagde på en stund.


I påsk ska vi vara hemma i Kiruna för första gången på flera år. Vi brukar ju åka till landet, men i år ids inte matte.


Vi ska försöka att vara ute så mycket som möjligt, om vädret tillåter, och så ska vi träna och leka och busa och ha det roligt!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards