Direktlänk till inlägg 31 december 2009

GOTT NYTT ÅR!

Av Lycka, en servicehund - 31 december 2009 21:02


Idag är det årets sista dag och julen är slut för denna gången!

Vi firade ju julen i Kangos och det var väldigt trevligt.


Mommo och Moster fixar med julmaten och alla vi hundar, förutom Atlas, är med


Ruben ligger och väntar på att julfirandet ska börja...


  

...och det gör matte också, särskilt på maten!


   

Mommo kliar Ruben och jag vill förstås vara med!


Matte trodde ju att jag och Atlas skulle vara ute mycket och leka tillsammans, men ett par dagar innan julafton så började jag löpa! Och jag var inte ett dugg intresserad av att leka. Jag ville överhuvudtaget inte veta av Atlas!?!?! Jag sa åt han ORDENTLIGT en gång och sedan lät han mig vara ifred! Han blev så rädd att han klättrade upp i Tapios famn! Och Atlas är INTE liten!


Den här gången gick det också väldigt bra att åka fram och tillbaka till Kangos, jag låg ner och skakade inte alls. Helt avslappnad, som Paula och Ruben var jag inte, men det kommer nog med tiden.


Den senaste veckan har det varit mellan -15 - -20 grader ute, så det har varit ganska så kallt! Fast vi har ändå tagit rejäla promenader. Så länge man rör sig så går det bra! Och så har vi ju våra varma täcken på oss! Fast det blir inte att man står desto längre stunder och nosar, för då blir det kallt om tassarna!


Även fast att jag löper så kan jag som tur är vara lös. Jag har alldeles för mycket energi för att bara gå i koppel! Men, på en gång vi möter en hund så kallar matte naturligtvis in mig och kopplar mig. Inte för att jag bryr mig om andra hundar, speciellt inte om jag får göra något roligare istället, t.ex att dyka i snön!


Idag så var Moster och Atlas hos oss och jag var lika stingslig mot Atlas som i julas! Han fick inte ens komma i närheten av mig och stackars Atlas fattade ingenting! Jag som brukar vara så snäll jämnt och leka med honom! Matte och dom andra skrattade åt mig; dom tycker att jag inte ser riktigt klok ut när jag visar tänderna! Det är så olikt mig! Nåja, nästa gång jag och Atlas träffas så kanske jag är trevligare...


  

Jag och cd-spelaren


Så klart så har vi också tränat en del. Det har blivit sånt som man kan träna inomhus, t.ex freestylemoment. Idag fick Paula och Ruben börja träna ett nytt moment, som jag redan kan; Tända/släcka lampan. Eftersom dom är så små, så måste dom först hoppa upp på en pall för att nå lampknappen.

Paula fick börja och hoppade genast upp på pallen och petade på postit-lappen som satt på lampknappen. Bara efter några gånger så kunde matte ta bort postit-lappen och Paula hoppade upp mot lampknappen ändå. Nästa gång ska matte börja lägga till kommandot.


Paula sitter på pallen för att nå upp till lampknappen


Ruben tycker att pallen är lite läskig, så han vill inte hoppa upp, utan fick hjälp. Han fick också börja med att peta på postit-lappen. Nästa gång ska han få prova utan lappen.


  

Ruben har petat på postit-lappen som sedan faller ner


Efter det så tränade jag och Ruben på att lägga skräp i papperskorgen. Det är ju som sagt ett moment som går väldigt trögt! Idag fick jag i skräpet några gånger, men det kan lika gärna ha varit tur! Vi får se nästa gång vi tränar det! Ruben tog upp pappret och lade det på kanten på papperskorgen och det var ju ett framsteg för honom! Medan vi höll på med att träna detta, så låg Paula bredvid och gnagde ben... Konstigt, hon brukar ALLTID vara med när vi tränar.


  

Paula har hittat skönaste platsen!


Fast efter en stund så kom hon och ville vara med och då tränade vi Ducka.
Efter det så fick Paula träna Om, ett nytt freestylemoment som hon nyss har börjat träna. Det innebär att hon ska backa RUNT matte. Hon fick börja med att använda sig av targetpinnen, men den kunde tas bort efter en liten stund och matte kunde börja lägga till kommandot. Nu backade hon bara en liten, liten bit, bredvid matte, men hon klarade i alla fall det med kommando den här gången.

Idag är det som sagt nyårsafton! Ingen av oss är som tur är rädda för smällare eller raketer! Både Paula och Ruben blir arga när det smäller och jag är bara obrydd! Så...      

...Gott Nytt År! 

önskar LYCKA

 
 
Leo

Leo

1 januari 2010 00:40

Vi önskar också er alla ett riktigt Gott Nytt År! och vi är så glada att Felix inte alls var så rädd för smällare som matte befarade...Det är nog som din kloka matte sade åt henne när Felix hade hoppat upp i hennes säng (när grannarna smällde!): "det kanske är för att det var på ett nytt ställe?"
Bra början alltså på det nya året :-)

http://www.arctoshundskola.com

 
Ingen bild

Lycka

2 januari 2010 19:41

Vad skönt att det gick så bra för Felix!
Vi tre låg i godan ro och vilade när nyårsraketerna smällde! Helt obrydda alltså och matte tycker att det är jätteskönt!
Det är synd om alla hundar som är så rädda under nyårsafton.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards