Alla inlägg den 27 mars 2008

Av Lycka, en servicehund - 27 mars 2008 20:07


Jag har fått en ny leksak idag, en tross med en boll på. Min förra som jag hade råkade jag bita sönder...


När vi var ute efter lunch så hade matte med min leksak. Den är rolig för den kan man ha dragkamp med också och det ääälskaaar jag!


Vi träffade några trevliga turister, amerikaner, och dom klappade oss och tyckte att vi var så gulliga. När dom hade gått iväg och var en lång bit ifrån oss så såg jag att dom kastade snöbollar på varandra. Och vad gör jag då, jo, jag springer naturligtvis dit! Men, när matte ropade på mig så kom jag tillbaka i full fart och fick världens bästa belöning för att jag var så duktig: Dragkamp!!!


Matte tycker att det är så bra att vi tycker att det är så roligt med inkallning, ibland står vi bara och väntar på att hon ska ropa på oss!


På eftermiddagen tränade jag först "ligg, stanna" och det ska ju så småningom utvecklas till "läggande under gång". Nu ligger jag kvar när matte rullar iväg. Sedan kommer hon tillbaka, ställer sig bredvid mig (jag ligger fortfarande) och när hon säger "sitt" så sätter jag mig.


Sedan tränade jag "stå" på samma sätt, det ska ju bli "ställande under gång". Det går också bra.


Paula tränade också på samma sätt med läggandet och idag lyckades hon ligga kvar ända tills matte sa "sitt". Hon fick också träna på att växla position mellan "sitt", "stå" och "ligg".


Ruben fick också först träna som Paula och mig med läggandet och han har inga som helst problem men det, matte har tränat mycket lydnadsträning med honom när han var yngre.


Ruben lyckades även med "ställande under gång", alltså, matte rullar med honom fotgående, säger "stå" och rullar vidare och Ruben har alltså stannat stående. Sedan fick han också träna på att växla position som Paula.


Sedan fick vi avsluta med att krypa alla tre, samtidigt.


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards