Alla inlägg den 17 mars 2008

Av Lycka, en servicehund - 17 mars 2008 20:04


Igår var det en spännande dag för då var vi ju i Överkalix. Resan dit var inte så rolig eftersom jag tycker att det är jobbigt att åka bil så långt, jag blir orolig. Matte hade gett mig åksjuketabletter, men det hjälpte inte. Nåja, det gick bra, jag kom ju fram helskinnad.


Lycka, Helena och ass

Min matte och hennes ena assistent och jag, Lycka


Utbildningen som matte deltog i heter Hund för alla. Det är ett projekt som går ut på att människor med olika slags funktionshinder och av olika anledningar inte kan ha hund, ska ha möjlighet att träffa och umgås med hundar. Man har träffar fem gånger och har olika aktiviteter med hundarna, t.ex pälsvård, spår, agility. Man har också teori, t.ex om hundens språk och signaler. Att fika tillsammans och sitta och prata om olika saker är också en viktig del.


Matte tyckte att det var jättespännande och vill gärna starta en sådan verksamhet i Kiruna. Alla som deltog i utbildningen fick ett fint intyg efteråt.


Jag fick vara med i föreläsningssalen hela tiden. Som vanligt i sådana situationer så skötte jag mig som jag skulle. Medan matte lyssnade så låg jag bredvid henne helt lugnt.


Utslagen

Guuuuuuuud så långtråkigt...


Lycka vilar

...nu slumrar jag en stund så tiden går lite fortare...


Forelasning


När deltagarna åt lunch så fick jag även vara med i restaurangen och där gick det också jättebra!


I hotellets matsal

I matsalen på hotellet. Matte pratar med Björn Johansson, föreläsaren


Min uppfödare deltog också i utbildningen och efter lunch så ordnade hon så att min syster Vilja kom dit så vi kunde träffa varandra, det var roligt!
När vi kom hem på kvällen så var jag helt slut...


Knäppa systrar

Vi är INTE knäppa, bara lite glada...


Lycka och Vilja

...se bara, alldeles normala :-)


Helena, Vilja och Lycka
Se upp, Helena! Nu ska jag hälsa på syrran!


Syskon
Vilja pussar Helena


Syskon


Det var så skoj att träffa Paula och Ruben igen även fast vi bara hade varit ifrån varandra i några timmar.


Idag har vi fått träna på samma saker.


Jag började med att komma i utgångsställning. Jag har kunnat det bra förut, men har inte tränat det så mycket på sista tiden så jag har glömt lite hur man gör. Sedan fick jag träna på att hålla apporten i utgångsställning och det går jättebra. Nu är det viktigt att jag hamnar i rätt position eftersom det är noga med det om jag ska börja tävla i lydnad.


Paula fick som sagt också träna likadant som mig. Hon är väldigt duktig på utgångsställning, men det tog lång tid för henne att lära sig det. Hon håller också apporten i utgångsställning.


Ruben har precis börjat med att lära sig hålla i träapporten. Han är otroligt duktig och höll den tills matte sa: "tack".


Sedan fick vi avsluta med att träna "ligg, stanna"


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards