Alla inlägg den 12 mars 2008

Av Lycka, en servicehund - 12 mars 2008 21:55


Idag fick vi följa med matte och panta massa plastflaskor. Mattes assistent bar den ena påsen och det var inte så lätt för henne eftersom jag tycker att det är väldigt roligt att leka med tomflaskor! Jag hoppade hela tiden efter påsen och skulle absolut ha en flaska. Till slut tog matte en flaska och slängde den i snön så att jag fick hämta den. Och som vanligt fick jag aldrig nog av den leken...


Ute fick jag träna på att "uppföra" mig i trafiken. Vi höll till vid en väg som inte är så trafikerad. Där fick jag lära mig att hålla mig på trottoaren på vänster sida där matte också går. Paula och Ruben håller sig på rätt sida så då går inte jag heller över på andra sidan.


På eftermiddagen tränade vi som vanligt. Jag fortsatte min träning med att föra olika föremål till matte. Idag skulle jag försöka föra en clementin. Först ville jag inte hålla den i munnen för den smakade konstigt, men jag klarade ändå att föra den till matte på första försöket!


Paula söker godis...


När jag skulle hämta mitt tjänstetäcke så såg jag ut som om jag aldrig hade gjort det förut. När matte sa: "Täcket" ANDRA gången, då hämtade jag det och la det i mattes famn.


... Ruben söker godis...


Sen fick jag träna "kryp" och nu kryper jag en liiiten bit bredvid mattes rullstol, utan targetpinnen.


När jag låg och vilade efter jag hade tränat så kom Annonsbladet och då reste jag mig och hämtade det utan att matte hade gett mig något kommando! Sen sprang jag och gav det till matte.


När någonting far i golvet tex. en penna så hämtar jag det automatiskt och lämnar det i mattes famn, det tycker hon är jättebra och jag tycker det är så himla roligt. Att hämta grejer och lägga i mattes famn är nog bland det roligaste jag vet!


När vi tidigare var ute och skulle gå över vägen så sa matte "Tryck" vid övergångsstället och då tryckte jag på knappen. Det blev inte grönt på en gång och medan vi väntade så tryckte jag på knappen tre gånger helt spontant tills det blev grönt och vi kunde gå över.


Paula och Ruben fick träna på att lägga pennan i skålen. Paula behöver egentligen inte träna det så mycket eftersom hon kan det, men hon tycker det är en väldigt rolig övning. Hon lägger också pennan VÄLDIGT försiktigt i skålen och är väldigt noggrann att den hamnar rätt. Ruben däremot slänger fortfarande pennan så han måste träna på det lite mer. Ibland när han blir alltför ivrig så hamnar den utanför så han måste också bli lite mer noggrann.
Paula fick också krypa. Hon tycker det är så roligt så när matte säger "kryp" till mig så börjar Paula också krypa! Paula viftar också på svansen hela tiden när hon kryper.


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards