Direktlänk till inlägg 29 mars 2008

Tänk, Aston kunde skilja på alla sina 12 leksaker...

Av Lycka, en servicehund - 29 mars 2008 21:41


I förmiddags fick vi några paket med godis i av matte som vi själva fick öppna. Det är himla skoj att få riva sönder papperet för det är ju förbjudet annars!


När vi var ute på dagen så fick jag idag också hoppa efter snöklimpar i de stora snöhögarna. Jag fick också träna inkallning med kamp som belöning. När jag får kampa så bryr jag mig inte alls om människor eller andra hundar runtomkring, utan all uppmärksamhet är på matte.


Jag träffade också en kvinna som hade en likadan som mig hemma (golden, alltså) så det gjorde ingenting att jag lånade hennes vante en stund...


Matte tycker att det är fascinerande att jag är så otroligt vild och energisk när jag är lös. Sen när jag får på mitt tjänstetäcke så blir jag som en helt annan hund, alldeles lugn, fokuserad och koncentrerad på  mitt jobb!


På hemvägen träffade vi Kasper, Rubens släkting och matte pratade en stund med Kaspers matte. Jag tyckte att det var jättetråkigt efter några minuter och började skälla!!! Så har jag aldrig gjort förut, men jag fick snällt sitta kvar tills matte var färdig och när jag tystnade så fick jag beröm och en klapp av matte.


Efter maten fick vi ligga och tugga ben medan matte började packa sin resväska. Tur att vi inte riktigt förstår att matte ska resa iväg och lämna oss! Fast vi ska ju vara i en stuga med moster en vecka och sedan en vecka i en by utanför Kiruna, så vi kommer ha det jättebra. Tydligen så ska vi få åka skoter med moster och det har vi aldrig gjort tidigare, så det ska bli spännande.


Idag när vi skulle träna så var jag och Ruben lite sega, så det blev lite hipp som happ med det där.


Jag tränade iaf utgångsställning, hålla apporten, stänga dörr på avstånd och plocka upp pennan som matte "tappade" hela tiden.


Paula var som vanligt energisk. Hon fick träna positionsväxling och lägga pennan i skålen. Sen fick hon börja träna på två nya moment: att föra ett föremål FRÅN matte till en annan person (hon har förut bara lärt sig att komma med föremål TILL matte) och så fick hon lära sig vad olika saker heter t. ex tross och nalle. Så småningom ska hon kunna hämta "rätt", alltså det föremål som matte ber om.


Mattes förra hund, pudeln Aston, kunde skilja på alla sina leksaker, ca 12 stycken!


Ruben hade ingen lust att lämna sitt ben för att träna, så han fick fortsätta med sitt medan vi andra tränade!


LYCKA

 
 
Ingen bild

Leo

30 mars 2008 22:09

Undrar om det alltid är så att dom hundar som inte är kvar; var så mycket smartare...?
Min matte säger ofta: "Tänk Lisa, hon lärde sig allting jättesnabbt!"
Och då skall man komma ihåg att jag är bara drygt ett år och kan redan jättemycket - så om någon har "lärt sig snabbt"; så är det JAG!

 
Ingen bild

Lycka

2 april 2008 19:07

Ja, Leo, så är det nog för mig också! Nog för att Aston kunde mycket, men inte när han var lika ung som mig. Jag tror att matte idealiserar honom ibland!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards