Direktlänk till inlägg 29 maj 2008

Varför står det en kasse i hallen om man inte ska bära den...?

Av Lycka, en servicehund - 29 maj 2008 09:23


Igår så var det ganska trist för oss hundar. Matte hade folk hos sig hela dagen. Först kom moster förbi en sväng på förmiddagen. Sedan efter lunch fick matte annat besök. Efter det bakade matte för kvällens gäster. Jag var ganska så uttråkad där på dagen och då brukar jag ta gästernas skor och bära omkring på dom och visa upp dom så att jag iallafall får lite uppmärksamhet...


Efter middagen, och innan mattes vänner skulle komma, så fick vi träna lite snabbt! Jag försökte öppna skåpdörren i köket och nu fick jag upp den en liten bit. Sedan fick jag tömma tvättkorgen (jag lyfte upp 5 plagg) eftersom matte sedan skulle sortera tvätten.


Paula tömde också tvättkorgen (hon måste ha lite hjälp med att få plaggen på kanten på tvättkorgen eftersom hon är så liten och inte når ner) och hon blir så ivrig att hon börjar göra volter!


Ruben tränade på att backa och nu tar han 2 steg bakåt. Matte måste verkligen belöna i rätt sekund  för han blir så  ivrig  så att  han också börjar göra volter istället! Sedan fick vi alla avsluta  med att krypa.


Mattes vänner hade med sig min kompis Moa, men vi leker inte med varandra utan vi bara "umgås".


Idag var vi ute riktigt länge på förmiddagen. Vi passade på att träna ute nu när det var så fint väder. Först fick vi söka och sedan fick jag apportera min dummy. Jag var jätteduktig: en av mina grannar (labrador) som jag brukar leka med ibland gick en liten bit bort, men jag tittade bara och sedan gick jag till matte så att jag fick springa efter min dummy istället! Matte blev så glad eftersom jag haft lite problem med att låta bli andra hundar, jag vill ju så gärna leka med alla. Matte säger att jag har mognat väldigt mycket på sista tiden!


Efter lunch så hade matte tvättstuga och vi var ganska trötta så vi låg och vilade under tiden. När tvättstugan var färdig så gick vi iväg till sopsorteringen. Nu är matte så less på att bära dessa sopor så nästa vecka ska hon försöka hitta en skrinda åt mig!


När vi kom hem åt vi middag och när vi hade vilat en stund så tränade vi.
Först skulle jag träna med musmattan, jag vet vad jag ska göra, men jag måste bli lite snabbare. Jag sprang till musmatten en gång, men sedan började jag med att försöka få bort bandaget som matte har satt på mitt sår (för att slippa tratten).


Jaha, då fick jag istället träna på att öppna skåpdörren, men jag är väldigt distraherad av bandaget så jag vägrade, jag gick därifrån. Eftersom jag inte ville träna så bytte matte hund och lät Ruben träna istället.


Han fick börja med att bära skon och nu tar han den direkt i munnen och lyfter den en bit från golvet. Sedan fick han backa och nu tar han ju några steg bakåt. Helt plötsligt fick han för sig att han skulle börja bära en kasse som stod i hallen! Ja, ja, matte får iallafall skratta åt oss varje dag!!!


Paula skulle få ta mitt tjänstetäcke, men skulle också börja bära på kassen... Sedan fick Paula hoppa genom rockringen och det går jättebra för henne även om hon är lite stel i ena bakbenet efter sin operation. Efter det fick hon göra volter som hon tycker är så roligt. Hon blir så upphetsad så att hon skäller och gör volter samtidigt! Nu ska matte lära henne att göra flera volter i rad.


Matte har lite funderingar på att börja träna freestyle med någon av oss. Först tänkte hon att jag skulle få börja med det, men jag håller på med så mycket annat så det kan ju vara skoj för Paula att också få träna något särskilt. Det är också roligt för matte att ha något mål med träningen.


Ruben börjar ju bli lite till åren så all den träning som han får är för att aktivera honom och för att både han och matte tycker att det är så otroligt roligt att träna! Ikväll fick vi avsluta med att söka i lägenheten.


Nu blir det ingen blogg förrän på måndag. Imorgon ska matte på fest och vi ska vara hos moster. Och sedan på lördag åker vi allihop till Lannavaara. Rapport om helgens händelse kommer alltså på måndag!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards