Alla inlägg den 9 maj 2008

Av Lycka, en servicehund - 9 maj 2008 20:49


9/5-08
I går när vi var och hälsade på Moa så blev det inte någon lekstund eftersom hon löpte och inte var på humör. Nåja, det blir bättre nästa gång vi ses.


På förmiddagen tränade vi en stund. Jag fick först träna utgångsställning och sedan positionsväxlingar. Det går fortfarande segt med läggandet. Fast Paula lade sig oxå förut långsamt, men nu kastar hon sig ner! Det är bara att träna vidare.


Paula och Ruben tränade samtidigt. Paula gjorde volter och Ruben backade. Ingen av dom använde sig av targetpinnen. Sen fick vi alla tre träna "Kryp" och sedan avslutade vi med att söka.


Efter lunch gick vi med matte på stan. Hon hade en massa ärenden att göra.Vi fick sitta bundna lite här och där, men det gör ingenting. Det är ganska spännande att sitta och titta på folk och andra hundar. Jag är så avslappnad att jag oftast ligger ned och väntar på matte. Fast vi blir överlyckliga när hon kommer tillbaka och jag och Paula börjar skälla som galningar!


På hemvägen släppte matte mig lös, så att jag fick släppa loss efter att jag hade arbetat. Vi passade oxå på att träna inkallning.


På eftermiddagen hade matte tvättstuga, men vi tränade så fort hon var färdig. Paula fick börja med att hoppa genom rockringen och hon har inga problem med det utan hoppar på kommando. Jag och Ruben däremot gillar inte riktigt den där rockringen! Sen gjorde hon volter och nu är hon riktigt duktig.


Till sist fick Paula "Städa" och i dag la hon leksaken flera gånger i korgen.
Jag blev lite trött på att vänta på min tur så jag satte på cd-spelaren hela tiden, typ 30 ggr!!! Så fort matte stängde av den så gick jag och satte på den igen...


Ruben började med att backa och nu behöver han inte alls targetpinnen. Än så länge så tar han bara något steg bakåt, men det är ju en bra början.
Sen fick han hålla i apporten och en av gångerna höll han den riktigt länge!
Efter det fick han "Putta boll". När matte ger han kommandot så springer han själv runt i vardagsrummet och letar efter bollen så han kan putta på den! Till sist fick han göra sin favoritövning: stänga dörrar.


Jag började med att hålla i apporten i utgångsställning. Jag tränar mycket på det just nu eftersom det är ett moment i LK1. Det går bra och jag håller den nog dom fem sekunderna som jag ska och släpper den först när matte säger: "Tack!".


Efter det fick jag oxå stänga dörrar och nu tar jag i ordentligt! I början när jag började träna detta moment så var jag såååååå försiktig.


I morgon kommer mattes kompis och hälsar på, så då får vi se hur mycket vi hinner träna.

LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards