Alla inlägg den 4 maj 2008

Av Lycka, en servicehund - 4 maj 2008 21:08


4/5-08
Usch, vilket väder! Tycker iallafall matte, Ruben och Paula. Jag gillar ALLA sorts väder, huvudsaken är att jag får vara ute!


På förmiddagen när vi var ute så träffade vi på en annan hund (en bekant till matte). Ruben som är lite rädd för stora hundar, skällde till, och då blev jag nyfiken och sprang mot hunden, men när matte ropade så vände jag tvärt och sprang tillbaka till matte. Gissa om jag fick mycket beröm?!
På vägen in träffade vi min favoritgranne (en hundkompis, alltså) och vi fick som vanligt leka tillsammans. Vi jagade varandra hur länge som helst, men leken tog slut när jag ställde mig i en vattenpöl och ville att hon också skulle hoppa i. Där gick gränsen för henne...


Efter lunch hade matte lite pappersarbete att göra så vi fick ligga och vänta en stund. När hon var färdig så gick vi ut. Jag fick springa av mig och även söka (Paula och Ruben vägrar att gå i det våta gräset), men Ruben började att frysa så vi gick in efter en stund.


Direkt när vi kom in så fick vi träna. Först fick jag trycka på cd-spelaren några gånger i rad, eftersom jag några gånger har råkat trycka på radioknappen. Radion gick igång några gånger (knapparna sitter väldigt nära varandra), men det gick bra till slut.


Sedan ville matte kolla att momentet med att hämta tjänstetäcket  "sitter" och det gör det!


Paula och Ruben tränade samtidigt fast 2 olika saker! Ruben backade, samtidigt som Paula gjorde volter! Ruben fick också träna på att hämta mattes skor och idag bar han den en liten, liten bit. Till slut fick vi söka.


På eftermiddagen tränade vi igen. Jag började med att tömma tvättkorgen och det var ett tag sedan sist. Jag visste direkt vad jag skulle göra och drog ur plaggen. Sedan fick jag stänga skåpdörren i köket. Den här gången satt matte i vardagsrummet (i dörröppningen till köket) och sa: "stäng dörren". Jag tittade vilken dörr som var öppen och stängde den! Sedan öppnade matte en annan dörr och bad mig stänga den och det gjorde jag!


Efter det gjorde jag positionsväxlingar och nu är jag riktigt snabb, det är bara "ligg" som går lite trögt. Till sist fick jag prova på att backa med targetpinnen. Jag har aldrig gjort det förut, utan har lärt mig backa med hjälp av en vägg. Jag tog några steg bakåt så jag ska få fortsätta få träna "backa" med targetpinnen. Det är mycket lättare eftersom om man ska använda sig av en vägg så krävs det att väggen är ganska lång.


Paula fick också börja med att tömma tvättkorgen och hon kommer också ihåg vad hon ska göra (en fördel med klickerträning). Sedan "städade" hon och hon la leksaken i korgen 5 ggr på rad så matte tror nog att hon ska lära sig detta. Efter det gjorde hon volter och backade och båda momenten gjorde hon utan targetpinnen.


Ruben började med att hålla i apporten och han har verkligen blivit duktig på det dom sista dagarna. Sedan fick han "backa" och nu tog han något steg bakåt utan targetpinnen! Han fick avsluta med "ställande under gång" och nu kunde matte rulla en bit längre än igår utan att han tog ett steg framåt. Ruben är verkligen på hugget just nu!


Fast vi hade tränat ett tag så var vi inte riktigt nöjda utan stod och stirrade på matte  och undrade vad vi skulle göra härnäst... Ja, ja, matte tog då och gömde godis i lägenheten så att vi fick avsluta med att söka och SEDAN var vi nöjda.


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards