Alla inlägg den 13 maj 2008

Av Lycka, en servicehund - 13 maj 2008 23:14


Igår hann vi inte med så mycket träning eftersom det var den där "roliga" städdagen. Vi tränade bara lite moment som vi kan, tex. hålla apporten, volt och backa. På kvällen var vi iväg med matte en sväng och när vi kom hem så var vi jättetrötta.

Idag gömde matte blodpudding i lägenheten. Gissa om vi sökte i full fart?!?
Så fort har nog aldrig godiset tagit slut...


Nu har mina arbetsuppgifter blivit en del av vardagen: När posten kommer så springer jag och hämtar den, när matte ber mig sätta på CD-spelaren så gör jag det, när saker åker i golvet plockar jag upp dem osv.


Tex. igår när mattes kompis var hos oss så skulle hon kasta en plastficka i mattes famn. Den var så lätt så att den föll på golvet istället. Då pekade mattes kompis på plastfickan och sa till mig "Ta den!" och jag gjorde det såklart och lyfte upp den i mattes famn! Gissa om matte var stolt?!?!


Efter lunch var vi med matte på stan en stund. Vi stannade upp på en gräsmatta och tränade lite. Först fick jag träna på att hämta olika föremål som matte slängde iväg, tex. vante och sten. Jag tycker att det är jätteroligt för det kombinerar ju två av de bästa sakerna jag vet: att springa efter saker och att bära dem i munnen!


Sedan slängde matte godis på gräsmattan och så fick vi alla tre söka.
Ruben och Paula tycker att det är lite äckligt nu på våren när det är så blött i gräset, men idag var det ganska torrt så då sökte de också. Jag fick också träna inkallning. På sista tiden så har jag vägrat komma till matte när hon ska koppla mig! Nu har vi tränat några dagar som så att matte har ropat på mig flera gånger om dagen och när jag har kommit till henne så har jag fått belöning utan att bli kopplad. Nu är det problemet löst och jag kommer när matte ropar även om det innebär att jag blir kopplad!


På kvällen så var vi ju som vanligt på brukshundklubben. När vi stannade utanför klubben hade jag så bråttom ut att jag hoppade ÖVER mattes assistent, ut ur taxin, jag kunde inte vänta en sekund på att få komma ut!!
Idag hade barnen mycket teori eftersom de nästa vecka ska få ta Hundborgarmärket. Provet kommer att bestå av tio frågor som handlar om hundar. Barnen fick lära sig om valpens utveckling, hundens kroppsspråk och signaler och allmän hundkunskap (hur man hälsar på främmande hundar, att inte gå fram till bundna hundar osv).


Sedan tränade vi. Nu har barnen börjat att använda klicker vid träningen och idag fick de göra olika övningar för att lära sig att använda klickern på rätt sätt. Vi började med att träna inkallning. Sedan fick barnen också lära sig hur man använder targetpinnen. En av hundarna blev också inklickad på targeten. Efter det fick barnen lära sig hur man kan lära en hund att göra volter och backa med hjälp av targeten.


Till sist fick barnen träna med musmattan. Jag och Paula fick vara demonstrationshundar. Jag och en av de andra hundarna fick också leka en liten stund och när vi kom hem så var jag och Paula helt slut, men Ruben som hade legat i mattes famn på Brukshundklubben han började gnaga ben så fort vi kom hem...


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards