Alla inlägg den 11 maj 2008

Av Lycka, en servicehund - 11 maj 2008 20:29


Imorse när matte vaknade så skrek hon: NEEEJ! Det var inte åt mig såklart, det var för att det snöade! Jag tyckte i alla fall att det var jätteroligt där ute i snön och det gjorde faktiskt Paula och Ruben också! Ingen av oss gillar ju värme.


När vi kom in så gjorde vi vårat sökpass och sen tränade vi. Nu gjorde vi bara lite småkonster. Vi kröp, gjorde positionsväxlingar, gjorde volter (inte jag) och backade.


Igår hann vi ju inte vara ute så mycket så idag gick vi ut som vanligt direkt efter lunch. Det var så skönt att få springa och gå omkring och nosa på alla pissfläckar. Vi alla tre blev alldeles busiga när det låg snö på marken och vi sprang runt och jagade varandra. T.o.m Ruben, som annars är så sansad (ute i alla fall), fick tokryck och hoppade och for!


På eftermiddagen efter att vi hade ätit och vilat så var det träningsdax. Idag fick vi igen göra lite nya saker. Matte har kommit på en ny övning till mig: att lägga hundmatsburkarna i återvinningspåsen. Nu första gången så behövde jag bara lyfta upp burken från golvet. Jag förstod direkt vad jag skulle göra och lyfte burken flera gånger. Nästa gång vi tränar det här så ska jag börja lyfta den upp mot påsen.


Sen fick jag fortsätta träningen med att hålla i apporten i 5 sekunder. Idag gick det lite sämre än det gjorde häromdagen, men det kan bli så... Det gjorde ju inte saken lättare, att Ruben kom och skulle ha mig att leka mitt i alltihopa!


Paula fick också träna på att lyfta plåtburken och hon petade på den, men lyfte den inte. Sen fick Paula hoppa upp på en liten pall. När hon satt där uppe så fick hon göra olika moment, tex. ligg och stå. Till sist fick Paula hålla i apporten.


Ruben skulle få lära sig att rulla runt på golvet. Han har gjort det när han var i ettårsåldern och då var han duktig. Idag fattade han inte riktigt vad han skulle göra, men det kommer. Efter det fick han också hoppa upp på pallen, men han tycker att den är lite läskig eftersom att den rör sig lite när man hoppar upp. Han gjorde det i alla fall, men tyckte det var ganska skönt att få hoppa ned!  Ruben fick också avsluta med att hålla i apporten.


När matte sen satt vid köksbordet så gick jag heeela tiden och satte på CD-spelaren. Efter träningen igår så trycker jag faktiskt nu på rätt knapp så gott som hela tiden! Till på köpet så får matte sig ett gott skratt!!!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards