Alla inlägg den 5 maj 2008

Av Lycka, en servicehund - 5 maj 2008 21:55


5/5-08
Idag på förmiddagen så sökte vi inomhus och så la matte godis i tidningspapper som vi fick riva. Vi tycker det är jätteroligt, särskilt Ruben! Han piper och gnäller medan matte gör iordning "paketen" (vi brukar få 3 st var). Sedan är han jättesnabb med att riva sönder sina paket och få ut godisbitarna!


Efter att matte hade städat så gick vi iväg. Egentligen skulle vi inte gå så långt, men matte kom plötsligt på när vi var ute att vi lika gärna kunde gå förbi Björkis och köpa ben. Det verkar som om matte har dåligt samvete ibland på måndagar, eftersom hon städar och inte hinner med oss...


När matte hade ätit middag, och vi också förstås, så var det träningsdags!
Jag fick börja med att tömma tvättkorgen. Först la matte plaggen lite över kanten, så att det ska underlätta och det var inga problem för mig.
Sedan när matte hade lagt tvättkorgen åt sidan tills vidare för att jag skulle träna annat, så gick jag till tvättkorgen, la ner huvudet i den och började rota runt! Då fick jag börja om på nytt och nu fick plaggen ligga kvar i tvättkorgen. Och jag, duktig som jag är, stack ner huvudet och tog upp plaggen, 5 st i rad! Matte tror att jag hade kunnat plocka upp hur många som helst eftersom jag var väldigt ivrig!


Sedan fick jag "backa" och det var som igår, jag tog några steg bakåt (med targetpinnen).


Paula gjorde först volter och nu är hon riktigt snabb! Efter det fick Paula prova på något nytt: matte gör en "ruta" av 4 höga föremål. Sedan skulle Paula ställa sig i mitten av rutan. Först provade matte utan någon hjälp, men Paula som aldrig har gjort det förut fattade inget. Då satte matte ner en post-it-lapp på mitten och Paula  sprang direkt och ställde sig på rätt ställe. När hon hade gjort det några gånger så tog matte bort lappen och Paula sprang även då och ställde sig i mitten!


Ruben fortsatte träningen med att "backa" och han gjorde också som igår, backade några steg utan targetpinnen. Ruben fick också träna på "rutan". Han har gjort det massor av gånger förut och vet vad han ska göra. Men han använder sig av musmattan och matte har aldrig provat att ta bort den. Det ska hon börja göra i veckan.


Imorgon kommer ju Margareta, Acke och Leo och besöker oss på Brukshundklubben och det ska bli spännande. Rapport kommer imorgon!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards