Alla inlägg den 24 maj 2008

Av Lycka, en servicehund - 24 maj 2008 19:43


Igår hann jag inte skriva någon blogg. Matte hade så mycket att göra hela dagen och vi fick ju hänga med henne överallt.


På eftermiddagen så fick jag träffa en ny lekkompis. Hon heter Taiga och är också ung och har massa spring i benen precis som jag! Fast det var första gången vi träffades så började vi leka direkt. Vi jagade varandra, hade dragkamp och så brottades vi!


På kvällen hann vi träna en liten stund. Jag fick börja med att träna in ett nytt moment: Att öppna en skåpdörr i köket och ta ur en plastpåse från påshållaren som sitter på insidan av dörren. Matte hade satt fast ett snöre i dörren som jag genast började dra i. Först när jag kan öppna dörren helt så ska jag börja med att träna att lyfta ut en påse.


Paula och Ruben fick börja träna på att lyfta upp nycklar från golvet och bära dom. Dom har inte gjort det förut, men båda började direkt att peta på nycklarna med nosen. Just metall kan vara lite obehagligt att ha i munnen.

Idag så var det så skönt väder och vi tycker att det är så skönt att bara strosa omkring och "bara vara". Vi gick iväg med matte efter lunch och när vi kom tillbaka så hade vi stämt träff med Taiga igen. När jag såg henne så blev jag så glad så jag bara skällde och skällde... Jag tyckte det tog alldeles för länge (typ, 2 minuter) innan vi äntligen fick springa lösa! Sen blev det full fart! Vi hittade ett område med lite snö och där lekte vi som tokar.
Matte hade kameran med sig så imorgon kommer det bilder på bloggen på oss.


Vi fick också söka godis i gräset och det var bara Ruben som inte ville vara med. Han låg till hälften under mattes stol, i skuggan (han gillar INTE värme. Inte ens nu när han är kortklippt!).


När vi hade ätit middag och varit ute så tränade vi. Vi fortsatte med träningen som vi började på igår. Jag drog i snöret så att skåpdörren öppnades lite grann. Den här dörren är betydligt lättare att öppna är kylskåpsdörren!


Paula och Ruben fortsatte med att träna på att lyfta upp nyckeln från golvet. Paula lyckades lyfta upp den en liten bit från golvet, några gånger.
Ruben fortsatte bara med att peta på den med nosen.


Mitt i alltihop så  gick jag ut från köket, ut i hallen, hämtade mitt tjänstetäcke och lyfte upp det i mattes famn!!! Matte blev jätteförvånad att jag gjorde så, det har aldrig hänt förut och jag har ju haft såna problem med det momentet! Nå, jag tyckte själv inte att det var så märkvärdigt...


Till sist fick vi söka godis inomhus. I början när vi skulle träna idag så var vi jättesega, men sen kom vi igång och då var det lika roligt som vanligt!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards