Alla inlägg den 3 maj 2008

Av Lycka, en servicehund - 3 maj 2008 21:18


3/5-08
På förmiddagen fick vi söka utomhus, som vanligt. Snart har all snö tinat bort här utanför oss och då ska vi få börja följa personspår. Vi höll på med det mycket förra sommaren och det är himla skoj!


När matte hade ätit lunch så gick vi på en promenad. Vi var ute ett par timmar och som jag har sprungit! Och så smutsig jag blev! Jag såg en ganska djup vattenpöl och där la jag mig... Matte rös i hela kroppen (vattnet var inte särskilt varmt!), men jag tyckte bara att det var skönt!


Jag fick oxå springa efter min dummy och jag är jätteduktig på att komma tillbaka med den, fast avlämningen är inte så "snygg". Jag kommer inte med den i utgångsställning, men det har vi inte heller tränat på. Däremot, när jag ska komma med apporten så ska jag lämna av den korrekt.


När vi kom in och hade ätit så var vi alla tre dödströtta och gick och la oss.
Jag hoppade upp i mattes säng och där låg jag ett bra tag. Jag måste ha varit väldigt trött eftersom det är ovanligt att jag ligger i ett rum när matte är i ett annat,jag brukar vara med henne!


På eftermiddagen fick vi träna. Jag fick börja med att hålla apporten, sittande, i utgångsställning och det går galant. Men jag har problem med att komma i utgångsställning, med apporten, från avstånd. Fast jag har ju haft problem med andra moment, tex hämta mitt tjänstetäcke, och det har ju gått bra till slut, så det är bara att träna vidare.


Sen fick jag träna på att komma i utgångsställning, utan apporten, och utan att matte ger kommando (när matte står still så är det ett tecken till mig att sätta mig vid mattes sida) och det går jättebra. Efter det körde jag positionsväxligar och där behöver jag bara öva på att få upp farten.


Till sist tränade jag på musmattan och det var länge sen jag gjorde det.Men jag hade inga problem med att komma ihåg vad jag skulle göra: springa fram till musmattan och trampa på den med tassen.


Ruben fick börja med att hålla apporten och nu har han blivit jätteduktig, han håller den mycket längre än han gjorde förut. Sen fick han fortsätta sin träning med att hämta mattes skor. Idag lyfte han skon från golvet, där gjorde han oxå framsteg.


Efter det körde han oxå positionsväxlingar och han är riktigt snabb på det.
Hans träning med att backa går oxå bra. Nu backar han långt och med full fart, men än så länge med targetpinnen. Till sist fick han träna "ställande under gång" och han stannade fast matte rullade iväg en liten bit. En riktigt bra träningsdag för Ruben!


Paula fick börja med att "städa" och hon satte leksaken tre gånger i rad i korgen där leksakerna ska vara. Matte hade tänkt sluta med den övningen, men hon tycker ändå att det skulle vara bra att någon av oss kan det så förhoppningsvis så lär sig Paula det! Sen fick Paula träna "volt". Nu kan hon det helt utan targetpinnen och hon verkar tycka att det är himla roligt!
Till sist fick hon oxå göra positionsväxlingar och hon är jättesnabb!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards