Alla inlägg den 10 maj 2008

Av Lycka, en servicehund - 10 maj 2008 19:30


10/5-08
På förmiddagen tog vi en snabbträning. Matte gömde godis inomhus och så fick vi "paket" som vi fick öppna.


Efter lunch kom mattes kompis och då fick vi bara vara. Det gjorde inte så mycket, vi var ganska trötta och låg och sov.


Innan matte började med middagen så tränade vi. Matte försökte att jag och Ruben skulle hoppa rockring, men när vi ser den så backar vi! Nåja, det är ju inte livsviktigt att kunna hoppa igenom den, det är nog mest matte som tycker att det ser skoj ut... Huvudsaken är ju att jag kan hoppa över hinder (ett moment i LK1) och det har jag gjort förut utan problem och det ska jag få börja träna mycket nu när det har blivit barmark.


Paula tycker iaf om att hoppa igenom rockringen och hon fick göra det några gånger. Sen fick hon fortsätta sin träning med att "städa" och nu är hon riktigt duktig. Hon fick idag börja med att städa bort flera olika leksaker.


Ruben började med att backa och han tar än så länge bara ett steg bakåt.


Jag började med att träna med cd-spelaren. Tidigare fick jag ju börja finslipa det momentet, eftersom jag fick för mig att trycka på radioknappen. Idag fick jag ingen belöning om jag tryckte på fel knapp utan matte sa ingenting och bara väntade. Eftersom jag är klickertränad så förstår jag att om det inte kommer någon belöning så måste jag prova något annat. Ja, det tog bara någon sekund innan jag tryckte på rätt knapp och då kom belöningen! Efter det skickade matte mig från längre avstånd för att sätta på cd-spelaren och nu tryckte jag på rätt knapp!


Sedan fick jag oxå stänga dörrarna i köket och nu var matte i vardagsrummet när hon bad mig göra det och jag sprang in i köket och puttade igen den dörr som var öppen. Jag fick oxå kämpa på med kylskåpsdörren och nu drog jag riktigt hårt, matte trodde nästan att jag skulle lyckas!


Paula och Ruben fick för sig att dom skulle träna tillsammans. När matte sa: "stäng lådan" så gjorde dom det samtidigt! Dom öppnade oxå boken samtidigt. Matte tror att Paula har sett hur Ruben gör för hon har aldrig tränat på det.


Vi fick avsluta med att krypa och "varsågod", alltså vi ligger på golvet med godis framför oss och får vänta på varsågod från matte.

Idag hann vi inte med någon långpromenad och det syntes på oss, vi blir så rastlösa! Imorgon ska vi iaf få vara ute ordentligt och om det är hyfsat väder så ska vi köra ett träningspass ute.


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards