Direktlänk till inlägg 22 maj 2008

Vi har blivit fotograferade och filmade idag... Matte har köpt digitalkamera!

Av Lycka, en servicehund - 22 maj 2008 21:36


Idag blev det ingen träning på förmiddagen. Vi var så trötta, speciellt jag, efter vårat besök av Leo. Jag och han lekte ju så gott som oavbrutet i två dagar...


När matte hade ätit lunch så gick vi med henne och köpte en digitalkamera. Nu kommer det äntligen att komma bilder på oss på bloggen då och då! Även små filmer ska matte sätta in. Matte har filmat mig idag, när jag hämtar mitt tjänstetäcke och den filmen kommer på bloggen under helgen.
Alla svårigheter som jag har haft med att träna på att hämta täcket är helt borta! Det är inga problem alls för mig nu. Tex. idag när jag skulle hämta det så fick jag tag i kopplena (de hänger bredvid täcket), men jag bara fortsatte tills jag fick tag i täcket!


Efter middagen fick vi i alla fall träna. Först hämtade jag täcket (matte fotade och filmade). Efter det fick jag träna på att hålla i apporten och idag höll jag den riktigt bra, på andra försöket.


Sedan stängde jag skåpdörren i köket. Matte satt i dörröppningen mellan vardagsrummet och köket och sa "stäng dörren". Jag går direkt mot skåpen och tittar efter vilken dörr som står öppen och sen stänger jag den med nosen. Matte tycker att det är så facinerande att jag verkligen VET vad kommandot betyder och att jag inte försöker med något annat tex. öppna kylskåpsdörren eller tända lampan. Jag går verkligen direkt mot skåpdörren!
Om det är någon annan dörr i lägenheten som behöver stängas tex. skafferiet eller garderoben så ställer sig matte i närheten och så pekar hon på den dörren som ska stängas. Tänk vad smidigt att jag kan göra det, istället för att matte ska försöka krångla rullstolen mot dörren och försöka nå!


Sen fick jag avsluta med att tömma tvättkorgen och nu låter matte plaggen ligga kvar i tvättkorgen när jag får kommandot.


Paula fick också tömma tvättkorgen och matte tycker det är så lustigt att Paula tycker att just den övningen är så kul, hon börjar nästan skälla och så "grymtar" hon för att hon blir så ivrig... Sedan fick hon "städa" och hon har blivit så duktig. Hon hämtade leksaken från köket och la den i korgen som finns i vardagsrummet. I början när hon började träna det här momentet så ville hon kliva i korgen själv och lämna leksaken utanför! Det var som att hon skulle städa bort sig själv, matte höll på att skratta ihjäl sig!


Paula fick avsluta med att dra i kylskåpsdörren, inte för att hon kommer att lyckas, men varje gång som jag kämpar med kylskåpsdörren så kommer Paula och vill också göra det så matte låter henne hållas.


Ruben var så trött så han ville inte träna. Han höll i alla fall i apporten en gång så att matte kunde ta en fin bild och den bilden finns också på bloggen till helgen!


Ja, idag blev det en sådan dära "vilodag" för oss och det var ganska skönt. Imorgon tar vi nya pigga tag!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards