Direktlänk till inlägg 30 april 2009

Trots det fina vädret måste matte städa igen; hon är ju trots allt hundallergiker...

Av Lycka, en servicehund - 30 april 2009 23:13


I tisdags så fick vi vara ensamma en stund på förmiddagen. Och som förra gången när vi var ensamma så var vi ganska lugna när matte kom hem. Skönt! tycker matte.


Efter lunch så var vi iväg en sväng till Björkis för att köpa ett nytt koppel till Ruben. Han har fått ett nytt, kamouflagehalsband, och matte måste alltid hålla på att matcha koppel och halsband!!! På hemvägen var vi och handlade och jag fick bära varorna i klövjeväskan, kul!


På eftermiddagen kom Mommo, jippie! Vi blir som GALNA när vi träffar henne! Och Ruben som är väldigt snål med pussar i vanliga fall, överöser Mommo med dom! Inte ens matte brukar få så mycket pussar!


På kvällen så for vi till Bruksis. Den här gången tränade både barnen och ungdomarna tillsammans och det blev rallylydnad. Annika hade byggt två olika banor och barnen/ungdomarna delades upp i två grupper och turades om att gå dom olika banorna. Efter det så fick mattes ungdomar träna platsläggande i grupp och där fick jag och Paula också vara med. Det gick jättebra; vi låg ca. 5 minuter och det med massor av störning (barn + många hundar). Det var bara Paula som började krypa?!?! helt plötsligt.


Igår var vi ju på boendet på kvällen. Det var soligt och varmt, skönt! Och nu är det ju så ljust på kvällarna! Vi promenerade och jag hade väldig lust att hoppa ut i sjön för att bada, men matte stoppade mig. Men snart kan jag ju få börja simma i bäcken igen och det ska bli härligt!


Idag har det varit ännu en strålande dag. Fast matte har ändå varit inne och städat. Är man hundallergiker så gäller det att hålla rent! Och den här årstiden är det inte bara en massa hundhår i lägenheten, vi drar också in en massa grus! Fast efter städ och middag så gick vi ut för att jag och matte skulle träna med moster och Atlas. Så matte packade; kanin, dummysar, korv, boll och så hade moster med sig en ripa.



Paula och Ruben fick sitta och vänta medan vi skulle träna och jag och Atlas tränade ungefär samma saker och turades om.

Jag fick börja med något jag inte har gjort förut; att apportera en dold dummy. Och det gick superbra! Jag letade upp den, tog den och avlämnade den i mattes famn! Efter det gjorde jag en dubbelmarkering och det gick också bra, jag var bara lite "seg" när jag skulle hämta den andra eftersom jag inte riktigt hade koll på var den hamnade.


Sedan var det dags att apportera kaninen. Och nu gick det mycket bättre än när jag tränade det förra gången; jag sprang och hämtade den, lyfte upp den och bar den mot matte. Tyvärr så avlämnade jag den inte i famnen, utan bredvid matte. Matte tror att det har med tyngden på kaninen att göra. Och det behöver jag nog bara träna mer på!



Till sist fick jag apportera ripa! Och det var första gången som jag någonsin har sett en ripa! Och det gick perfekt! Jag hämtade den, sprang till matte och avlämnade den i hennes famn! Jag apporterade ripan några gånger, men eftersom det var helt nytt för mig så tappade jag energin på slutet och lämnade ripan på marken bredvid matte. Nåväl, det var ändå otroligt bra av mig, tycker matte! Och vid alla apporteringar så var min stadga helt perfekt! Vi tränade ett par timmar och sedan var vi nöjda för den här gången. Ett väldigt bra träningspass, både för mig och Atlas!


En stolt Atlas med ripan i munnen


Och sedan fick vi också leka med varandra en stund.


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards