Alla inlägg den 19 februari 2008

Av Lycka, en servicehund - 19 februari 2008 21:40


Idag har det varit en intensiv och rolig dag.
Först fick vi vara med matte och göra en massa ärenden och jag fick gå med tjänstetäcket så gott som hela tiden (matte brukar ta av den ibland så att jag får "vila" och kan rasta mig). Jag har blivit jätteduktig på att gå bredvid matte med alldeles slakt koppel. Matte brukar också "flexa" kopplet för att jag ska lära mig att gå bredvid henne fast jag kan gå längre ifrån och jag har börjat att mer och mer hålla kontakt med matte.


Ibland brukar jag gå iväg lite och nosa på någon fläck, men matte tycker inte att det gör så mycket. I framtiden så hoppas ju matte att jag ska kunna gå lös bredvid henne så som Paula gör nu.


Idag har jag också fått börja träna på att bära soppåsen ute. Det var ju en helt annan situation än att bära den inne, men jag förstod direkt vad jag skulle göra när matte höll fram soppåsen. Jag höll den i munnen, men jag ska träna på det några gånger innan jag ska börja att träna på att gå några steg med den.


Ja, på kvällen var vi ju på Brukshundsklubben.
Först fick barnen och hundarna promenera för att bli av med lite energi för att sen kunna koncentrera sig på träningen och för att rasta sig.
Sen fick de träna på flyktinkallning och även springa lösa en stund (inom inhägnat område) och hundarna kommer jättebra överens och har roligt tillsammans.


Inomhus fick jag visa barnen hur man lär hunden att öppna kylskåpsdörren och sen fick de andra träna på det. Barnen ville också att deras hundar skulle få "putta boll" och "öppna boken" och det fick Paula visa hur man gör eftersom jag inte har tränat det så mycket.


Några av barnen ville också lära sina hundar att "bära tidningen" och då fick jag såklart visa hur man gör eftersom jag är så himla duktig på det!


När vi kom hem så var vi såklart väääldigt trötta och gick och vilade direkt och så får vi se vad som händer imorgon.

Ovido - Quiz & Flashcards