Alla inlägg den 14 februari 2008

Av Lycka, en servicehund - 14 februari 2008 21:10


Idag gick vi först och handlade och sedan gick vi på en lååångpromenad. Matte tyckte att det var ganska kallt idag, men hon brukar "offra" sig för oss, som hon säger.
När vi kom hem var vi trötta och sov ett tag.


Idag fick vi lära oss nya saker: "bakom" (vi ska gå bakom matte när hon säger kommandot, t.ex över vägen, fjärrdirigering (vi ska gå åt det håll matte visar med armen och inte säger något kommando) och plocka ur tvättkorgen.


Matte tycker att det är tråkigt att träna samma saker hela tiden, så vi får ofta prova på nya saker. Vi tycker också att det är roligt att få göra massor med olika saker för då blir träningen aldrig tråkig.


"Bakom" och fjärrdirigeringen var ganska svåra. Det får jag nog öva på många gånger.


Att plocka ur tvättkorgen blir nog mycket lättare att lära sig. Jag kom så långt  att jag började dra lite i tvätten. Så småningom ska jag kunna dra ur tvätten ur korgen och lägga den på golvet eller ger den till mattes assistent när hon och matte sorterar tvätten.


Paula och Ruben hade också svårt för "bakom" och fjärrdirigeringen. Där behöver det också tränas mycket, men det var ju första gången för oss allihop.


Ruben kom lika långt som jag med tvätten.
Paula som är otroligt lättlärd, lärde sig att plocka ur tvätten, med kommandot: "tvätten",  på ca 3 minuter!


Efter att vi hade tränat på 3 nya övningar så var vi helt slut...

Ovido - Quiz & Flashcards