Alla inlägg den 3 februari 2008

Av Lycka, en servicehund - 3 februari 2008 22:40


Det var så fint väder idag så vi var på långpromenad. När vi hade gått en bit så mötte vi Rubens släkting Kasper som också bor i Kiruna. Ruben som inte brukar leka med andra hundar annars blir överlycklig när han träffar Kasper.

Jag försökte också leka med honom genom att visa min tross, men han var inte intresserad. Sen tog jag mattes vante och försökte få igång honom med den, men det funkade inte heller! Efter en stund blev jag uttråkad och ville gå vidare.

När vi är ute och promenerar så brukar matte passa på att småträna oss hela tiden, t.ex inkallning, sitta när det går hundar förbi och "gå fint" (gå lös bredvid matte). Jag brukar "gå fint" självmant. Matte berömmer och belönar mig då och sen säger hon: "Spring iväg!". Efter en stund kommer jag och "går fint", får belöning och sen får jag gå iväg igen. Sådär håller jag på...

När vi var på väg hem stannade en kvinna och pratade med oss. Jag upptäckte att hon höll en tidning i handen och försökte ta den för att få bära den, men det fick jag inte.

Som tur var så gick matte och köpte en tidning som jag fick bära hem.
Jag är djupt koncentrerad när jag bär tidningen och ser väldigt stolt ut (det är matte också!).

På eftermiddagen fick jag träna "för" och med ett äpple igen. Matte tycker att jag är så rolig för jag bär äpplet mellan framtänderna i den lilla, lilla kvisten! Ja, ja, det funkar ju. Jag fick också träna lite lydnad.

Ruben och Paula fick göra en övning som är uppdelad i två moment: Först tar matte en godbit och sätter den på t.ex bokhyllan. Sen lägger hon ner en bok eller en boll på golvet. Sen ska hunden självmant öppna boken/putta bollen och får då ett "varsågod" och får själv hämta godbiten.
De fick också träna lite lydnad.

Ovido - Quiz & Flashcards