Alla inlägg den 16 februari 2008

Av Lycka, en servicehund - 16 februari 2008 10:09


Nu är det marknad i Kiruna.


Även fast vädret inte var det bästa, till att börja med i alla fall, så gick vi dit en sväng med matte.
När jag går i folksamlingar, med tjänstetäcket, så är jag HELT koncentrerad på matte och vart hon går. Det var många andra hundar där och de flesta ignorerade jag. Jag råkade bara gå fram till en hund som verkade väldigt trevlig.


Sen när vi kom därifrån var vi ganska trötta eftersom man är så koncentrerad när man går bland mycket folk, man blir som så trött i huvudet...


Efter att vi hade vilat och ätit så kom "moster" på besök. Ibland när hon kommer så betyder det kloklippning och så var det idag. Eftersom vi har blivit belönade när vi ska klippa klorna så går vi fram till "moster" med viftande svansar när hon tar fram klotången.


Tänk att Paula förut har bitit den som skulle försöka klippa klorna på henne! Fast det är ju inte så konstigt eftersom hon har bott på gatan i Spanien sitt första levnadsår och inte fått någon omvårdnad och därför inte heller någon vana med sådant. Och sedan har hon dessutom opererat båda bakbenen och efter det blivit ännu känsligare. Men som sagt: nu ser hon det som en mysstund.


Idag fick jag träna "kryp". Jag kan sedan innan krypa, men matte vill att jag ska kunna krypa bredvid henne när hon rullar framåt. Det var skoj eftersom "kryp" alltid har varit en av mina favoritövningar. När jag var yngre började jag krypa bara matte tittade på mig!


Jag fick också fortsätta min träning med att plocka ur tvättkorgen och nu lyfte jag nästan ur ett plagg.


Paula kan hålla på och plocka ur plagg ur tvättkorgen hur länge som helst, hon blir aldrig less! Hon fick också träna "kryp". Hon har också tränat det förut, men det var längesen och hon vill gärna lyfta upp baken, men det är bara att forstätta träna på det.


Ruben är på samma nivå med tvättkorgen som mig, han har börjat dra i plaggen, men ännu inte lyftit ur något.


Han fick också träna "kryp", men han har aldrig gjort det förut så det är helt nytt för honom. Han fattade ändå ganska fort vad han skulle göra och rörde sig framåt.

Ovido - Quiz & Flashcards