Direktlänk till inlägg 30 december 2008

"En säker och genomtränad hund"

Av Lycka, en servicehund - 30 december 2008 20:28


Ja, nu är dagen efter den STORA dagen, alltså när jag godkändes som servicehund, och vi har sysslat med lite av varje. Efter lunchen så tog vi oss ut i halkan för att handla lite grann. Jag fick bära hem varorna i klövjeväskan och en kvinna som vi mötte utbrast spontant: "Bär hon varorna? Vad häftigt!"


När vi var hemma så lyfte matte av väskan för att jag skulle få "springa av mig" en stund, vi brukar alltid göra så. Och då fick matte användning för mig; jag och Paula lekte med mattes vante (som vi hade fått lov att låna!). När vi hade lekt färdigt så såg jag en pinne längre bort och sprang iväg och bytte ut den mot vanten, alltså lämnade vanten långt borta... Assistenten, Paula och Ruben gick in i trappuppgången och väntade och jag och matte gick iväg mot vanten. En bit från vanten pekade matte på den och sa till mig: "Hämta!". Jag springer då direkt och hämtar vanten, kommer tillbaka till matte och lägger upp den i hennes famn! Som belöning fick jag hämta pinnen som jag hade tidigare och även ta med den in. Tänk vad bra för matte att ha mig; hon skulle ju ALDRIG kunna hämta en vante eller något annat från marken/golvet om hon inte hade haft mig och hon känner sig ju mycket mer självständig när hon inte alltid behöver be assistenterna om hjälp!


Efter middag och rastning så tränade vi, inomhus. Nu fick vi alla tre börja med ett nytt moment; att ta upp fjärrkontrollen för TVn från golvet och lägga upp den på vardagsrumsbordet. Det är ett moment som matte kan behöva hjälp med ibland så det är bra om jag lär mig det. Paula och Ruben får också lära sig det, mest som aktivering, men det finns en chans att de också skulle kunna lyfta upp den eftersom vardagsrumsbordet är ganska lågt! Jag fick börja med att bara hålla i kontrollen och det var absolut inga problem för mig, jag håller ju i det mesta! Paula och Ruben fick börja med att bara sätta tänderna runt kontrollen.


Efter det så tränade vi på att tömma tvättkorgen och vi var lika ivriga som vi brukar vara i det momentet! Och till slut så fick vi söka godis i lägenheten.


Matte har också fått några gratulationer för prestationen igår, via SMS och det var skoj!


Maggan har också skrivit på sin hemsida lite mer utförligt om testet och om hur vi lyckades. Bl.a stod det i slutomdömet: "En säker och genomtränad hund". Kul! Både för mig och matte!


LYCKA


Här kan du läsa mer om Lyckas och Helenas mål och resultat: http://www.arctoshundskola.com/ under länken Assistenshundar > Ekipage


UBi



 
 
Ingen bild

Leo

30 december 2008 21:26

Kan du SKAKA den snöiga vanten också?!

 
Ingen bild

Leo

30 december 2008 21:39

Jag glömde en sak:
Om nu ngn hund kommer fram till dig när du har tjänstetäcket, så säg till på skarpen: morra, visa tänderna, brotta ner dom! Gör vad som helst så dom fattar att du jobbar faktiskt!
Tjejer behöver inte bara vara söta, utan dom kan ryta till!
(min matte vet inte att jag skriver det här...jag vet inte om hon tycker att man kan göra så här...? Men det tycker iaf jag!)

 
Maria Engström

Maria Engström

31 december 2008 12:16

Grattis till både Lycka & matte - vilket team ni är!!!
Tassar in ganska ofta och läser eran blogg, är så roligt för det finns ofta så mycket att läsa.
Ha ett gott slut och med önskan om ett riktigt härligt 2009.
Kramar på er i massor

från oss i Överkalix

http://www.hassesreklam.com/index2.htm

 
Ingen bild

Helena & Lycka

31 december 2008 15:49

Nej, JAG skakar inte vanten, men det gör Paula! Ja, jag ska nog försöka säga åt hundarna som kommer fram att jag faktiskt jobbar! Och så har matte lovat att hon minsann ska börja säga till!
Tack Maria! Ja, vi är verkligen ett bra team, om vi får säga det själv?!?
Ha ett gott nytt år du också!
Kram Helena + hundarna

 
Loke

Loke

1 januari 2009 18:15

GRATTIS SØS:)
Dere er supre i lag
Boff fra Loke og familie

http://www.aandal.net

 
Ingen bild

Lycka

2 januari 2009 10:10

Tack Loke!
Kram på dig och din familj!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards