Alla inlägg den 5 december 2008

Av Lycka, en servicehund - 5 december 2008 10:44


Igår, torsdag, så fick vi söka godis och öppna paket, när vi hade varit ute.
Vid lunch så kom moster och Atlas och hälsade på och vi började leka direkt, som vanligt ( jag och Atlas, alltså! ). Matte tycker att jag är ganska stor, men i jämförelse med Atlas så är jag minimal!!! När de hade åkt hem, så var det städdags. Och så fort matte var färdig så fick vi träna.


Jag började med att träna enkelmarkering ; stadgan är perfekt, men när jag skulle hämta dummyn första gången så blev jag distraherad av den där ripvingen och började gnaga på den istället! Men, som vanligt, så sa matte ingenting utan tog bara bort dummyn och så fick jag göra ett nytt försök. Och då gick det jättebra! Och sedan gjorde jag flera perfekta markeringar!
Efter det skulle jag ta träapporten och sätta mig i utgångsställning ; nu fick jag verkligen tänka till! "Ska detta föremål i mattes knä eller inte?!?". Men jag kom fram till rätt beslut : apporten ska INTE i mattes famn!
Sedan gjorde jag detta moment några gånger.


Efter det så tränade jag på positionsväxlingar. Nu gick det bättre med läggandet, inte alls lika segt som det brukar gå. Fast det tar nog ett tag innan jag kastar mig ner, som Paula gör! Och till sist tränade jag "Ställande under gång".


Ruben började med att träna " Vilken leksak? ". Han vet ju vilken som är "Trossen", men de andra två har han inte riktigt fått kläm på ännu! Sedan fick han krypa.


Paula började med att städa. Och hon tar föremålet från golvet, går mot bädden, hoppar själv i och släpper föremålet! Problemet är att eftersom hon själv hoppar i så brukar hon ibland tappa föremålet utanför bädden...
Fast matte väntar bara och då brukar hon böja sig över kanten och lyfta föremålet till bädden. Ett tag slutade hon med att själv hoppa i bädden, men har helt plötsligt börjat med det igen. Fast hon ser väldigt glad ut där hon sitter; "Titta matte, jag har städat bort mig själv också!".
Sedan fick hon också krypa.

På kvällen var vi iväg med matte en sväng och så tog vi en rejäl promenad. Jag fick också hoppa efter snöklimpar! Och så har jag även hunnit med att bära en massa böcker i min klövjeväska. Det är tur att jag kan bära böckerna eftersom det blir för tungt för ryggstödet (där matte förut hängde böckerna) på mattes rullstol!

LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards