Alla inlägg den 3 december 2008

Av Lycka, en servicehund - 3 december 2008 13:36


Igår, tisdag, så fick jag återigen apportera bollen som slängdes med bollslungan. Tyvärr så försvann en boll i djupsnön, men som tur är så har jag reservbollar! Matte räknar med att det försvinner några när de hamnar i djupsnön och ingen riktigt ser vart de hamnar... Jag söker ju efter bollarna, men ibland är de omöjliga att hitta! 


Och när vi kom in så fick vi söka godis.


Efter lunch så var vi med matte på stan. Matte lämnade oss utanför banken och när hon kom ut så trodde vi att hon skulle ta med oss, men hon gick förbi oss och vidare till en affär som hon skulle in på. Snacka om att vi blev snopna, t.o.m Paula blev alldeles tyst! Fast matte var bara borta några minuter och sen hämtade hon oss.


På kvällen så var det ju dags att åka till Brukshundklubben. På programmet stod två nya grundfärdigheter: "Ligg" och "Fritt följ". Vi började inomhus och barnen fick först träna en stund på sådant vi har gjort förut: "Fokus" och "Utgångsställning". Barnen hade tränat hemma och det gick mycket bra för alla! Sedan fick de träna "Ligg" och de hundar som kunde det innan, fick träna på att även stanna kvar. Efter det så gick vi ut till parkeringen för att träna vidare.


Jag och Paula fick vara lösa på vägen dit (Ruben äääälskar en av de andra hundarna, så han fick gå i koppel för att inte störa honom!). Och matte var så stolt över mig; jag gick inte fram till någon av de andra hundarna, fast de gick alldeles bredvid oss! Även fast några av dem hoppade lite i snön, och jag var sugen att vara med, så höll jag mig i närheten av matte. Just att kunna gå lös fast det är andra hundar i närheten är något vi tränar mycket på, eftersom matte så småningom vill att jag ska kunna gå lös hela tiden, framförallt när jag arbetar.


När vi kom fram till parkeringen så fick Paula först visa hur ett bra fritt följ ska se ut; hunden går på ägarens vänstra sida och har ögonkontakt med ägaren.


Sedan fick barnen låna en långlina av matte, istället för koppel och träna en och en. I början ville alla hundarna springa fram till de hundar som stod och väntade, men till slut så lyckades barnen få sina hundar att gå "Fritt följ" jättefint! När vi hade slutat och var på väg tillbaka så fick vi (jag, Paula och Ruben) agera "störning" för de som höll på med sin instruktörsutbildning. Nästa gång är det sista gången för det här året som vi ska vara på Brukshundklubben, men vi börjar igen 20:e januari.


Idag fick vi söka godis när vi hade varit ute och rastats. Matte brukar stänga in oss i sovrummet medans hon gömmer godiset, men nu har Ruben på sista tiden inte velat gå in i sovrummet. Så han får vänta i vardagsrummet och han är jätteduktig på att vänta, han börjar inte söka förrän matte har sagt att han får.


Och ikväll ska matte på julfest så vi kommer att få vara ensamma då. Egentligen hade matte kunnat föra oss till moster, men hon tycker gott att vi kan få vara hemma, det är vi ju så sällan annars!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards