Alla inlägg den 16 december 2008

Av Lycka, en servicehund - 16 december 2008 21:21


Igår morse så kom Atlas till oss för att vara med oss några timmar. Och han fick faktiskt igång mig för att leka! Oftast är jag trött på morgonen och vill sova, men vi brottades en stund. När vi sedan gick ut, hela högen, så mötte vi vår trevliga grannhund. Hon är också ung och lekfull så Atlas lekte med henne ett bra tag. Jag lekte en stund, men sen ville jag hoppa omkring i djupsnön istället så de fick leka utan mig!


Efter lunch så var vi trötta, så matte passade på att arbeta på datorn. Vi rörde oss inte en millimeter medan hon höll på; det brukar aldrig hända, vi brukar börja stampa omkring efter ett tag!


Och så på kvällen var det äntligen dags att åka till boendet. Vi var väldigt efterlängtade eftersom vi ju inte var där förra veckan! Och vi hade nog också längtat; vi FLÖG ut ur taxin för att hälsa på min deltagare! Jag tog direkt hennes vante och lekte med den i snön... Fast hon tog inte illa upp, utan tyckte bara att det såg festligt ut!


Trots att det blåste väldigt mycket så gick vi ändå och promenerade. Ruben tyckte att det var alldeles för blåsigt så han satt i mattes famn mest hela tiden, med täcket på sig!mVi gick nästan hela timmen så vi hann bara vara inomhus en kort stund innan det var dags att åka hem.


Idag har det också blåst och med det drivit snö, så matte har haft väldiga problem att ta sig ut med rullstolen. Därför har vi inte varit ute så länge och inte heller tränat utomhus; annars brukar matte slänga godis på de stora snöhögarna som finns och vi tycker att det är jättekul att söka. Det är också bra motion eftersom vi då klättrar upp och ner hela tiden!


Efter lunch så kom Moster och Atlas eftersom vi skulle få våra klor klippta. Jag och Atlas passade också på att ta en brottningsmatch! Sedan fick vi vara ensamma en stund när matte gick iväg och när hon kom tillbaka gick vi ut en sväng så att jag fick springa av mig.


På eftermiddagen har matte tagit fram och klätt julgranen. Hon tänkte att jag kanske skulle vara intresserad av julgranspyntet, men jag var bara fram och tittade vad det var och sen gick jag därifrån.


När matte var färdig så tränade vi en stund. Jag började med att träna "Ställande under gång" och "Backa". Jag backar fint vid mattes sida, utan stöd. Sedan tränade jag med att komma med apporten i utgångsställning. Matte provade att slänga apporten för att jag sedan skulle springa och hämta den och komma till sidan, men jag såg ut som ett frågetecken! Det här får vi träna oftare! Jag har också tränat på att öppna skåpdörren och att hämta tjänstetäcket.


Ruben tränade först "Putta boll", även fast "Bollen" den här gången var kotten, eftersom bollen som Ruben brukar använda har gått sönder. Men eftersom kotten är ganska rund så fungerar den som boll för Ruben!
Sedan tränade han "Buga", stänga lådor och dörrar och "Backa" (han backar också snyggt vid mattes sida, utan stöd).


Paula började med att träna "Hopp". Sedan städade hon upp våra leksaker.  Efter det fick hon springa och hämta pennan och sedan lägga den i skålen; En övning som hon tycker är jätteskoj! Och jag har börjat att plocka upp pennan från skålen och lägga den i mattes famn = allt som hamnar på golvet ska upp i famnen! Paula fick sedan också träna på att stänga lådor och positionsväxlingar.


Imorgon bitti kommer Atlas till oss igen. Efter lunch ska matte på möte och då ska Atlas husse hämta oss allihopa och så ska vi vara hos dem ända till på kvällen, eftersom matte efter mötet ska åka direkt för att gå på julfest.
Det blir alltså inte någon tid för träning för oss imorgon!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards