Direktlänk till inlägg 29 december 2008

YES, YES, YES!!!

Av Lycka, en servicehund - 29 december 2008 21:51


IDAG HAR JAG KLARAT MITT TEST OCH ÄR ALLTSÅ NU GODKÄND SERVICEHUND! Matte är otroligt stolt och glad över mig! Jag klarade ju sju av mina moment tidigare och behövde bara testas på tre idag:
- Trycka på övergångsställsknappen.
Jag hoppade upp och tryckte direkt när vi kom fram till övergångsstället och matte sa: "Tryck". Klockrent, alltså!


- Trycka på hissknappen.
Lika där; Jag tryckte direkt när matte sa: "Hissen".


- Tända/släcka lampan.
Matte gav kommandot: "Lampan" och jag hoppade upp för att trycka.
Jag lyckades inte tända lampan direkt, men matte bara väntade och jag försökte tills jag lyckades. Huvudsaken är att matte bara använder kommandot EN gång och att jag inte ger upp.


Matte var ganska säker på att jag skulle klara av testet idag, men hon var ändå ganska nervös imorse... Men nu är det över, efter 1 år och 3 månaders träning! Och matte tycker att det har varit jätteroligt hela tiden! Speciellt när jag har fått kämpa med något moment, t.ex att hämta servicehundstäcket, och sedan lyckats! Matte tycker också att det har varit fantastiskt att se min utveckling under detta år!


Nu ska jag få ett nytt täcke där det står "Servicehund", och så lämnar jag tillbaka det gamla där det står "Elev", härligt! Även fast jag nu är testad och klarar av mina "arbetsuppgifter" så kommer matte säkert att träna in flera moment som jag kan hjälpa henne med.
Vi kommer också att börja träna Lk1 ordentligt, och förhoppningsvis kunna tävla till sommaren.


Och jaktträningen fortsätter till våren. Matte har också anmält oss till en kurs i Rallylydnad och så blir det säkert utställning för mig i sommar!
Så det är mycket planerat för min del, men mitt arbete som Servicehund- och Assistanshund kommer såklart i första hand. Allt det andra som jag sysslar med är mina "hobbyn".


Ja, under julen så har vi ju varit i Kangos och haft det trevligt. I början ville jag inte vara ute med Atlas på gården, utan matte, men till slut så vågade jag vara där fast matte var inne i stugan. Och jag och Atlas har haft det så roligt! Vi kan gå in och ut, som vi vill, och vi har verkligen passat på att vara ute mycket.


Jag har också fått dra, för första gången i mitt liv! Jag fick låna Atlas dragsele. När vi satte på den på mig så funderade jag lite på vad som skulle hända. Sedan satte sig Pontus på en liten "madrass" och höll i draglinan. Efter det stod moster och höll i mig och matte gick iväg, långt, och ropade på mig! Sedan for vi iväg, i full fart! Och jag tyckte inte att det var ett dugg konstigt att dra, fast det ju var första gången! Både jag och matte tyckte att det var jättekul så matte ska försöka hitta en skrinda åt mig så att jag kan få dra oftare.


Vi har bara tränat lite grann nu under julen, t.ex positionsväxlingar, söka osv. Vi ska ta det lugnt ett par dar till och sedan så börjar vi träna varje dag, som vi brukar!


Ikväll har vi avbokat besöket på boendet eftersom det är FRUKTANSVÄRT halt ute och nästan omöjligt att promenera! Men vi ser framemot nästa måndag!


LYCKA

servicehund :-)

 
 
Gammelmatte

Gammelmatte

29 december 2008 22:00

GRATTIS,GRATTIS och GRATTIS igen Helena och Lycka! Ni har varit fantastiskt duktiga och ambitiösa och jag är såååååååååååå stolt över er båda (och Ruben och Paula som också fått lära sig en massa saker).
Måste kännas skönt att denna milstolpe i erat liv tillsammans passerats med detta goda resultat.
Lycka till i fortsättningen!

Kram, UllaBritta

http://www.trollsangen.se

 
Margareta

Margareta

29 december 2008 22:22

...och på slutomdömet står det: "En säker och genomarbetad hund!"
Jag lägger ut hela ditt test under Assistanshund senare i kväll.
Grattis säger vi också en gång till och vi ser fram emot att fortsätta träna tillsammans :-)

http://www.arctoshundskola.com

 
Ingen bild

Helena,Lycka,Ruben och Paula

30 december 2008 11:15

Tack!
Ja, det känns verkligen skönt!
Äntligen har jag en Servicehund, jag har ju velat ha en i många år.
Nu fortsätter vi träna, bla Lkl,fast nu kan vi träna "bara" för att det är roligt!
Sen får vi se hur det går för oss och går det riktigt bra så kanske vi ställer upp i nån tävling.
Kram Helena

 
Ingen bild

Nina

30 december 2008 13:05

Bra jobbat Helena och Lycka! Grattis! :)

 
Ingen bild

Helena och Lycka

31 december 2008 11:03

Tack, Maggan och Nina!
Vi ses!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards