Direktlänk till inlägg 29 oktober 2008

Ripvinge på dummien...?

Av Lycka, en servicehund - 29 oktober 2008 09:29


Nu har jag fått tillbaka mina dummysar. Nu när Atlas har lånat dem, och tränar till jakthund så sitter det ripvingar fasttejpade på dem, spännande!
Igår när vi var på boendet så hade matte tagit med dem, men glömt en viktig aspekt; Mörkret! Det gick ju inte alls att träna! Så vi får nog inse att det mest kommer att bli promenader på måndagarna! Men det viktigaste är ju att "min" deltagare och jag träffas, det är ju mindre viktigt vad vi gör tillsammans! Deltagaren ville också att Paula och Ruben skulle få följa med, så det fick de göra.


Efter promenaden så gick vi in en stund innan vi skulle åka hem. Paula och Ruben låg också stilla och vilade. Och Paula är ju faktiskt också godkänd assistanshund!


Idag, tisdag, på förmiddagen när vi gick ut så hade matte med sig en dummy för att jag skulle få träna. Målet var att jag skulle sitta kvar i utgångsställning när dummyn kastades, sedan hämta den på kommando och sedan avlämna den i mattes famn. Nu var ju ripa något helt nytt för mig så när jag sprang fram för att hämta dummyn så tyckte jag att det luktade så intressant att jag började slicka på den istället!


Då tog matte bort den och så backade vi i träningen; Mattes assistent höll dummyn bredvid matte och jag skulle bara ta tag i den och avlämna den i famnen. Det var inga problem! Sedan gick assistenten en bit bort och höll dummyn åt mig och jag tog den och avlämnade den perfekt i mattes famn!
Där avslutade vi träningen för att fortsätta senare.


Efter lunch så var vi på Björkis för att handla ett nytt halsband åt Ruben.
Matte köpte också ben åt oss! Och som alltid när vi varit där så har Ruben väldigt bråttom hem för att lägga sig och gnaga ben! Jag och Paula fick också såklart varsitt ben och sen låg vi alla glada och nöjda och tuggade...


På kvällen så fick jag träna med dummyn igen, men nu inomhus (pga mörker). Det var på samma sätt som utomhus innan: Jag ville börja tugga och slicka på vingen. Men vi gjorde som tidigare; först fick jag dummyn en gång, helt nära matte och avlämnade den snyggt. Sedan fick jag hämta den längre bort ifrån och sprang och avlämnade den snyggt(jag lägger den FÖRSIKTIGT i famnen, inte "slarvigt") en gång till. Till sist satt jag i utgångsställning, assistenten kastade dummyn en bit bort (från vardagsrummet till köket), jag satt helt still och när matte sa: "Apport!" så sprang jag och hämtade dummyn och avlämnade den i mattes famn! PERFEKT! Nu ska vi försöka träna på det här varje dag. Och om vi ska träna utomhus så får vi göra det på dagtid!


Paula fick träna på att städa och hon hämtade de två leksaker som matte pekade på och la dem i bädden där de ska vara. Hon fick också hämta pennan som matte kastade och la den i skålen. Jag stod och tittade på och så fort Paula hade lämnat pennan i skålen så tog jag upp den och la den i mattes famn! Jag är som "programmerad" att plocka upp allt som hamnar på golvet och lyfta upp dem till matte, och det är ju såklart jättebra!


Ruben tränade "putta boll" och "rätta till mattan". Han fick också träna på att tömma tvättkorgen. Idag fick jag och Paula vänta i sovrummet så att han skulle få träna ostört. Och det gick jättebra för honom; Han tog flera plagg i munnen och  la dem på golvet! Och han ville inte sluta, utan försökte dra i plaggen när matte skulle lägga tillbaka dem i korgen för att avsluta momentet!


Sedan fick vi alla tre söka godis i lägenheten.


Den här veckan har ju barnen skollov, så vi har inte varit på Brukshundsklubben. Men nästa tisdag är det dags igen!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards