Alla inlägg den 8 oktober 2008

Av Lycka, en servicehund - 8 oktober 2008 20:08


I måndags var ju matte på utbildning hela dan så vi var med Atlas och hans husse. Jag och Atlas busade hela dagen och en gång så lastade Atlas husse in oss alla fyra och så for vi ut till Ön så att vi kunde springa fritt. På kvällen när vi hade kommit hem så var vi helt slut allihop så vi orkade inte med någonting mer den dagen!


Igår, tisdags, så var vi med matte på stan hela dagen. Hon hade en massa ärenden som skulle göras. Sedan var det att ruscha hemåt för att hinna äta innan vi skulle åka till brukshundsklubben. Nu har vi fått två barn till + två hundar, så vi är nu ca. 12 barn + hundar (dock inte 12 hundar, fyra barn är utan hund)!


Vi börjde med att ta en promenad så att vi hundar fick rasta oss ordentligt. Jag fick gå med två barn, som turades om att hålla mig och jag drar inte alls i kopplet längre. Paula fick också gå med ett barn, men Ruben vägrade och ville bara sitta i mattes famn!


Sedan gick vi in på plan och tränade agility. Jag och Ruben ville ju inte träna, som vanligt, men Paula tränade för fullt med två av barnen.


Idag, onsdag, så var jag jätteduktig när jag var ute på förmiddagen. Det passerade två hundar alldeles bredvid oss, men jag satt kvar bredvid matte, utan att knappt titta på hundarna! Och lös var jag också! Jag fick såklart flera godisar som belöning för att jag hade varit så duktig!


Efter lunch så var vi på Björkis. Matte köpte en visselpipa som hon ska använda när vi tränar jakt. Jag ska få träna stoppsignal, inkallning och närsök med hjälp av visselpipan. Tyvärr har vi inte hunnnit börja träna det idag, men förhoppningsvis hinner vi det imorgon!


Matte la också undan en klövjeväska till mig, som vi ska hämta nästa vecka. Matte har inte hittat någon lämplig pulka till mig så istället för att dra ska jag börja bära. Det är praktiskt med väska eftersom jag ju kan bära både vinter och sommar. Jag fick prova den och det var inga problem fast det var lite tyngd i den. Jag bara viftade på svansen och gick omkring med den som om jag hade burit en väska förut!


På kvällen så for vi och lämnade Paula och Ruben hos moster och sen gick jag och matte till boendet. Vi gick dit idag istället eftersom vi inte hann vara dit i måndags. Jag fick börja med att träna enkelmarkering. Jag gjorde tre markeringar och det gick jättebra; jag satt kvar tills jag fick kommando att apportera och kom till matte och avlämnade dem perfekt i hennes famn! Sedan gick vi på en promenad och satt även inne en liten stund.

Annars så jobbar jag på med mina servicehundsuppgifter; när posten kommer hämtar jag den, trycker på hissknappen och övergångsställsknappen osv. Nu är det inga som helst problem och eksemet är helt borta, skönt!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards