Alla inlägg den 30 oktober 2008

Av Lycka, en servicehund - 30 oktober 2008 09:52


Igår, onsdag, så var vi med matte på vift HELA dagen! Vi hann inte träna så mycket, men på kvällen hann vi iaf träna en stund.


Jag började med att träna på att hämta dummyn (nu, alltså, med en ripvinge...)! Det gick lika bra som det gick i förrgår; Jag satt i utgångsställning, matte kastade dummyn, jag satt kvar (det har jag haft väldigt svårt för!) och när matte sa: "Apport!" så sprang jag och hämtade dummyn och avlämnade den i mattes famn! Inget lockande eller kallande från mattes sida, hon sitter helt tyst!


Paula och Ruben fick tömma tvättkorgen och nu är Ruben verkligen på hugget! Förut tog han plaggen lite försiktigt i munnen, men nu SLITER han dom från korgen! Sedan gick vi in i köket och där fick jag träna på att öppna skåpdörren och Paula och Ruben fick stänga lådan.


När vi är utomhus så brukar Paula ibland lämna mössan utanför porten, men då behöver bara matte be mig: "Hämta!" och så hämtar jag den och lämnar den i mattes famn, praktiskt! Även när jag själv "råkar" glömma något utomhus så pekar matte bara på föremålet (även om det ligger långt borta) så springer jag och hämtar det och lämnar det till matte! Ibland när jag har lämnat tex. mössan i mattes famn så tar jag mössan igen, lyfter bara upp den och lägger ner den igen! Vad gör man inte för att få belöning!


I morse när matte var i duschen så hörde hon plötsligt ljud. "Jaha", tänkte hon, grannen spelar musik så här tidigt? Fast det var inte grannen, det vara bara JAG, som hade satt igång cd-spelaren!!! Tur att inte volymen var så hög!


Idag har matte hållit på att städa, som vanligt på torsdagar numera. Matte vet att om  inte har en speciell dag då hon städar så hittar hon på något annat roligare att göra. Och det går inte när man är allergisk och har tre hundar!


På eftermiddagen så tränade vi. Jag fick träna igen med dummysen. Idag tänkte matte försöka att kasta två dummysar, men jag sprang fram till den ena, gick fram till den andra och släppte den jag hade i munnen. Det får jag inte göra, så matte tog tillbaka dummysarna och så fick jag träna med en igen, och det gick bra! Nu kommer jag träna med en dummy ett tag till och sen ska jag försöka med två igen.


Sedan tränade jag på att komma med apporten i utgångsställning. Idag började jag lite längre bort än senast och det gick jättebra! Jag kommer i utgångsställning, sätter mig perfekt bredvid matte och håller apporten tills hon klickar!


Efter det fick jag tömma tvättkorgen och idag puttade jag bort locket och tog upp ett plagg, jag orkade inte vänta medans matte hämtade klicker och godis!


Ruben fick träna på att hålla träapporten och tömma tvättkorgen (han tycker att det är väldigt roligt, precis som jag och Paula!).


Paula städade undan leksaker och så fick hon också tömma tvättkorgen.
Till slut så fick vi alla tre träna på "Varsågod". Och så när vi hade fått träna så var vi alla tre nöjda och kom till ro...


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards