Alla inlägg den 1 oktober 2008

Av Lycka, en servicehund - 1 oktober 2008 11:06


I måndags så var det så dags att besöka boendet igen! Redan i bilen på väg dit så sätter matte på mig mitt tjänstetäcke och då vet jag att det är något spännande på gång! Och som vanligt blev jag överlycklig när vi kom dit!Eftersom det var kallt och väldigt blåsigt så bestämdes det att vi inte skulle träna någonting (för kallt att stå still) så vi tog en långpromenad. Nu ser matte att jag är mig själv igen efter eksem m.m eftersom jag nu gick i rask takt och med svansen uppåt! Förra gången när vi promenerade med min deltagare så gick jag sakta, sakta och svansen slokade... Vi promenerade så gott som hela timmen och sedan gick vi in en liten stund. Flera av personalen på boendet, som hade hört talas om mig, kom in och hälsade på mig.


Igår, tisdag, så tränade vi sök utomhus på förmiddagen. Paula och Ruben tränade också "volt", "backa" och "stegra". Medan dom tränade så sprang jag runt omkring och nosade, grävde m.m. Jag har så mycket energi som måste få komma ut på förmiddagen! Vår morgonrastning vid 6:30-tiden sker ju i koppel och då får man ju inte busa och springa som man vill!


Efter lunch så var vi med matte på stan. Det är alltid spännande att vara där eftersom det är så mycket lukter, andra hundar m.m På hemvägen gick vi genom skogen så att vi kunde springa lösa.


På eftermiddagen efter att vi hade ätit så träffade vi moster och Maggan för att träna landmarkering. Leo som har gjort det här förut tränade dubbelmarkering, men  för mig var det alldeles nytt, så jag tränade enkelmarkering. Jag och Leo satt bredvid varandra och fick turas om. Vid första försöket så fick mattes assistent hålla lite i mitt halsband eftersom jag ville springa efter dummyn direkt när moster kastade den. När jag sedan fick kommandot av matte så for jag i full fart och hämtade dummyn och sprang tillbaka till matte. Tyvärr så droppade jag dummyn framför matte, men matte assistent lyfte upp den och då tog jag den och avlämnade den i mattes famn.


Vid andra försöket så droppade jag dummyn halvvägs till matte, men tog självmant upp den igen och avlämnade den snyggt i mattes famn. Då kom klicket och korv! Vid dom andra försöken så hämtade jag dummyn och avlämnade den perfekt i mattes famn, varje gång!


Vid dom senare försöken kunde jag även sitta lös vid mattes sida när dummyn kastades och hämtade inte den förrän jag fick kommandot. Det gick alltså väldigt bra på mitt första träningspass och det var otroligt roligt!


Efter att vi hade tränat så gick vi på en promenad; jag, Acke, Leo, Atlas, Paula och Ruben. Vi "stora" hundar sprang omkring tillsammans, men Paula och Ruben höll sig lite på sidan. Efter promenaden så tog vi även och promenerade hem (jag, matte, Paula och Ruben, alltså). Oj, oj så trött jag var när vi kom hem!


Fast imorgon, torsdag, ska vi träffas igen för att träna landmarkering.Det var inte bara jag som tyckte att det var otroligt roligt utan det tyckte även matte! Kanske ska jag också få prova på dubbelmarkering! Idag, onsdag, så blir det inte så mycket träning för oss eftersom matte ska städa. Men, vi hinner kanske träna lite på eftermiddagen.

Ovido - Quiz & Flashcards