Alla inlägg den 15 oktober 2008

Av Lycka, en servicehund - 15 oktober 2008 17:52


I söndags kväll så tränade vi ju en stund. Jag tränade med att plocka ur tvättkorgen. Och direkt matte satte ner korgen på golvet så for jag ner med huvudet och tog upp ett plagg och la det på golvet! Fast jag inte har gjort det på ett tag så visste jag direkt vad jag skulle göra! Det är en sak som är positivt med klickerträning; det man en gång har lärt sig, det sitter!
 

Sedan fortsatte jag min träning med att lyfta i hundmatburkarna i papperspåsen och i det momentet så lyfter jag än så länge bara upp burkarna från golvet.


Ruben och Paula fick också träna med att plocka ur tvättkorgen. Dem ligger också på samma "nivå" som de gjorde när de senast tränade det: De drar i plaggen när de ligger på kanten på korgen.


Sedan fick de träna en ny övning som matte hittade på (som inte kommer vara till någon nytta förutom aktivering!): Att lyfta upp en liten boll och lägga den i en burk. Eftersom de aldrig hade gjort det förut så klarade de såklart inte av det första gången, men de gick direkt fram till bollen och lyfte upp den i munnen!


I måndags så var vi till biblioteket med matte. Jag följde såklart med in!
Och jag är HELT koncentrerad på matte när vi är där, jag, som annars älskar människor, bryr mig inte om någon alls. Det är nästan så att jag vänder bort huvudet om någon kommer nära mig, jag JOBBAR!


På eftermiddagen så var det dags att besöka boendet. "Min" deltagare hade bett att matte skulle ta med sig även Paula och Ruben den här gången, eftersom hon ville träffa dem också. Så vi allihop for iväg och Paula och Ruben som aldrig varit där tyckte det var väldigt spännande!


Eftersom det var svårt att träna, pga mörkret så bestämdes det att vi skulle promenera hela timmen. Och det är inte så tokigt det heller!


Nästa vecka ska matte ta med sig min dummy (som just nu är utlånad) och så ska jag få träna enkelmarkering tillsammans med min deltagare.


Igår, tisdag, så tränade jag med visselpipan när vi var utomhus på förmiddagen. Nu har det blivit så att även Paula kommer rusande när matte visslar två gånger! Så hon har lärt sig det "av bara farten"!


Efter lunch så höll matte på att förbereda inför kvällens aktiviteter med barnen på Brukshundklubben. En stund gick det ju bra att vi fick vila under tiden, men efter en timme så tyckte vi att det blev lite tråkigt. Och vad gör vi då? Jo, vi sätter oss alla tre och stirrar på matte och försöker få henne att hitta på något roligt med oss! Och för det mesta lyckas vi också, men inte igår! Matte var tvungen att hinna färdigt, så det var bara för oss att vänta... Och vi som är så vana att gå iväg och göra något roligt efter lunch!


När matte var färdig så gick vi iaf ut på en kort promenad så att vi fick springa av oss och sedan gick vi in och åt middag.


Och på kvällen så bar det iväg till Brukshundklubben! Barnen och deras hundar fick gå en tipspromenad och var uppdelade i tre grupper. Varannan "station" var en fråga som gäller hundar och varannan "station" var en uppgift som barnen skulle göra tillsammans med sin hund. Det kunde tex vara: "sitt, stanna" eller linförighet! Jag och Paula gick med varsitt barn. Men eftersom vi hamnade i gruppen som gick före matte så hade barnen lite problem med att få oss att följa med; vi ville hellre vara med matte!
Så efter en stund så slet sig Paula från kopplet och sprang till matte och jag la mig i diket och vägrade komma upp därifrån förrän jag blev lossad från kopplet och kunde springa till matte! Och Ruben, han tänkte inte gå överhuvudtaget så han satt i mattes famn hela vägen. Så det slutade med att vi alla tre var tillsammans med matte i hennes grupp... När tipspromenaden var färdig och vi skulle vända tillbaka så fick alla som ville ha sina hundar lösa och det brukar vara de flesta! Så det blev en massa bus och spring i snön som hade kommit, HÄRLIGT! Och på tillbakavägen så ville till och med Ruben gå själv! Han blev till och med lite sprallig och sprang en ganska lång bit ifrån matte, tillsammans med några av barnen!


Idag, onsdag, så ska vi gå till Björkis och köpa en klövjeväska åt mig! Det ska bli jättespännande att få börja bära! Och så himla praktiskt att jag kan bära en del av vikten istället för att matte ska lasta allt på rullstolen!


Ikväll ska matte iväg utan oss! Vi slipper iaf att vara hemma ensamma eftersom vi kommer att få vara hos moster. Det ska bli kul att träffa Atlas!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards