Alla inlägg den 11 oktober 2008

Av Lycka, en servicehund - 11 oktober 2008 12:29


Igår, fredag, lyckades jag äntligen med att öppna kylskåpsdörren!!!  Jippie!!! Egentligen höll vi inte på att träna, utan matte höll på att laga mat (kyckling, som jag älskar!) och jag var så sugen så att jag helt plötsligt bara öppnade kylskåpsdörren! Naturligtvis fick jag MASSOR av beröm och kyckling, såklart!


Vi var också ute och tränade in mig på visselpipan. Inkallningen har jag lärt mig nu, jag kommer som ett skott när matte visslar två gånger! Stoppsignalen tränar vi vidare på. Jag fick också träna några LK1-moment utomhus, bla. "Stå". Ruben och Paula tränade "Hopp" på en parkbänk.


När vi hade tränat så tog jag Paulas mössa och sprang iväg med den för att gräva ner den i sandlådan! Men det som är bra med mig nu är att jag kommer tillbaka med föremålen, tex. mössan, bollen mm. och sedan lägger upp dom i mattes famn, utan kommando. Alltså slipper matte hålla reda på var jag lägger mina grejer. Förut så slarvade jag ju bort massor med grejer!


Paula har blivit helt "tokig" i visselpipan! Bara matte stoppar den i munnen så börjar hon skälla som en tok och vifta på svansen... Hon förknippar den nog med belöning!


På kvällen tränade vi alla tre på att hålla tidningen. Jag håller den jättebra, fast det är all möjlig störning, tex godis framför nosen och petande!


De andra momenten som jag "misslyckades" med på testet funkar också perfekt; hissdörren och övergångsställsknapparna trycker jag på, oftast utan kommando. Och när matte säger: "Lampan" så letar jag efter en lampknapp att trycka på, oberoende av vart vi befinner oss. Så nu är det bara vänta på att det blir mars och jag får testa om mig på dom fyra momenten, matte är övertygad om att jag då blir godkänd servicehund!


Idag, lördag, så kommer mattes kompis och hälsar på efter lunch. Dom ska planera kommande aktiviteter med barnen och hundarna på Brukshundklubben. Sedan får vi se vad vi hittar på efter middagen, säkert kommer vi att träna något!  


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards