Alla inlägg den 12 oktober 2008

Av Lycka, en servicehund - 12 oktober 2008 16:51


Ja, igår, lördag, så var ju mattes kompis hos oss och det planerades aktiviteter för barnen och hundarna för några veckor framåt. Mycket spännande aktiviteter!


Jag som nu har blivit, som matte kallar det, "en arbetsmaskin" kunde naturligtvis inte bara ligga still, utan jag jobbade under tiden! Bl.a så drog jag i kylskåpsdörren och satte på musik! Fast det som är så bra nu, när jag har blivit äldre och mognare, är att jag riktar min energi på "bra" aktiviteter, såsom mina servicehundsuppgifter. När jag var yngre så blev det ju en del bus, om man säger så!


Matte förstår också nu att en del hundar som arbetar, som bl.a servicehundar, ibland behöver åka på semester utan sin ägare. Vi är ju faktiskt i tjänst under så gott som hela vår vakna tid! Vilken tur att det är så fantastiskt ROLIGT att arbeta!


Fast det är klart, när vi är i stugan så är det ju semester även för mig! Efter middagen, när det var dags för rastning,  så tog matte med sig visselpipan igen, för att jag skulle få träna. Jag fick träna både inkallning och stopp-signal. Och Paula blev som vanligt alldeles till sig när matte satte pipan i munnen! Vi fick också göra en sökövning.


På kvällen tränade vi inomhus. Jag fick träna på två moment som jag inte har tränat på ett tag; att bära soppåsen och att lägga hundmatsburkarna i en papperspåse. Även fast att jag inte har tränat det på länge så bar jag påsen. När jag senast tränade med hundmatsburkarna så hade jag kommit så långt att jag lyfte dom från golvet och det var vad jag också gjorde igår.
Nästa steg är att jag lyfter burken mot påsen och då kommer klicket och belöningen!


Paula och Ruben fick träna på att trycka på den lösa lampknappen och så fick dom träna "kryp". Sedan fick vi söka godis i lägenheten.


Vi avslutade träningen med att vi fick tre "paket" var som vi fick öppna. Det är en rolig övning och vi kan knappt vänta medan matte gör iordning paketen!


Idag, söndag, när vi var ute på förmiddagen så var jag en bit ifrån matte när det dök upp en hund i närheten av mig. Men jag bara tittade på den och sedan RUSADE jag till matte! Precis så vill matte att vi alla tre ska bete oss!
Och det gör vi ju, för det mesta...

Vi har tränat som så att när vi ser en annan hund så förknippar vi den med att vi ska till matte för att sedan få belöning!


Efter lunch så tog vi en promenad med matte när hon skulle gå och handla. Och på vägen mötte vi "min" deltagare från boendet. Gissa om jag blev överlycklig!?!


Ikväll ska jag fortsätta träningen  med hundmatsburkarna och så ska Paula och Ruben  få börja träna på något nytt moment, vad det blir återstår att se!

LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards