Direktlänk till inlägg 27 oktober 2008

Åh, en främmande kvinna som ville leka mig mig, toppen!

Av Lycka, en servicehund - 27 oktober 2008 11:48


I fredags var vi med matte på stan. Igen! Det har varit mycket ärenden dit på sista tiden, nåja inte oss emot!


Vi passerade en hund som satt bunden och vi får ju absolut inte gå fram till andra hundar, speciellt inte om ägaren inte är med. Jag tänkte gå fram och hälsa, men matte behövde bara harkla lite så kom jag på andra tankar! Och när vi skulle passera samma hund ett par minuter senare så tittade jag åt andra hållet, snacka om att jag ska överdriva!
Sen fick vi skynda oss hemåt eftersom att matte hade tvättstugan som väntade...


I lördags så var det tidig uppstigning för oss allihop, 07.00, på en LÖRDAG!!!
Ruben skulle iväg för att klippa sig och hans "frisör" skulle hämta honom på morgonen. Vid lunchtid  kom moster och Atlas tillbaka med honom .
Jag kände inte igen honom, han såg annorlunda ut och så luktade han konstigt (schampo)! Så jag börjar skälla, morra  och visa ragg mot honom, stackarn!!! Men vad ska man göra, jag trodde att det var främmande hund som hade kommit in... Fast efter en stund, när jag hade luktat ordentligt på honom, så insåg ju jag att det var "brorsan" Ruben! Sedan passade jag och Atlas också på att leka en stund.


Nu när vi är ute så går jag för det mesta lös eftersom jag inte längre springer fram till människor jag ser (eller hundar). Bara om människorna vill hälsa på mig så går jag fram.


Och i lördags när vi var ute så sprang jag omkring med Paulas mössa i munnen då det kommer fram en kvinna till mig. Och vad gör hon? Hon börjar ha dragkamp med mig! Vilken härlig kvinna! Alla som börjar leka med mig ligger högt upp på min favoritlista!


När vi sedan skulle gå in så fick jag för mig att tända lampan i trappuppgången, MED mössan i munnen! Vilken spelevink jag är!


Både på lördag och söndag har jag också fått bära i min klövjeväska. Många människor som ser mig brukar tala om för matte vad praktiskt det är att jag bär hennes varor. Det är inte så vanligt att man ser en klövjad hund inne i stan! Oftast förekommer det ju mest till fjälls.


Vi har också såklart tränat i helgen, några "nygamla" moment.  Jag har fått träna på att bära soppåsen och det går utan problem och nu ska vi bara flytta det momentet utomhus.


Sedan har jag fått träna på att backa, bredvid matte. eftersom jag inte har gjort det på länge, så fick jag använda lite stöd (för att inte backa snett). Det momentet gick också bra.


Jag har också tränat på att komma med apporten i utgångsställning. Första försöket slutade med att jag ville avlämna apporten i mattes famn, eftersom jag har tränat så mycket på att avlämna allt i famnen. Men matte tog bara bort apporten och så gjorde vi ett nytt försök. Nu tog jag apporten en bit framför matte och sedan kom jag i utgångsställning och satte mig, med apporten i munnen tills matte klickade, perfekt!


Paula har också tränat på att backa, på samma sätt som jag. Hon har också fått träna på att bara hålla i apporten men hon verkar ha någonting emot den, eftersom hon vägrar hålla i den! Men, men, det är bara att träna vidare tills det lossnar.


Ruben ville inte tränar, eftersom hans frisör har ryckt bort hår ur hans öron och det brukar klia ett par dagar efteråt. Han var besvärad av klådan, precis som jag var när jag hade mitt våteksem!


Fast idag, måndag, när vi skulle träna på förmiddagen så var han mindre besvärad av klådan och väldigt träningssugen! Vi fick söka godis i lägenheten och sedan fick vi paket att öppna.


På eftermiddagen åker vi äntligen till boendet. Matte ska ta med sig mina dummysar så att jag ska få träna markeringar, det ska bli skoj!


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards