Direktlänk till inlägg 15 mars 2009

Nya moment och nya promenadvägar

Av Lycka, en servicehund - 15 mars 2009 09:52


Igår så gick vi till biblioteket för att låna böcker. Jag var förstås med in! När vi skulle gå så var det en kvinna som frågade om jag var en labrador?!? Nog för att de också är väldigt fina, men ändå! Jag är ju något hårigare än en labbe! Fast sen förklarade kvinnan för matte att hon trodde jag var en labbe eftersom jag var så "liten och nätt". Nåja, det dög som förklaring...


När vi sedan gick hemåt så fick jag såklart bära böckerna i min klövjeväska.
När jag bär på ryggen så är jag verkligen koncentrerad; vi mötte en kvinna som ville hälsa på mig, men jag nästan KNUFFADE bort henne! Och jag som annars älskar när människor kommer fram till mig. Men inte när jag jobbar, inte! Då vill jag vara ifred!


På kvällen var det träningsdags. Jag fick träna med visselpipan, som jag inte gjort på länge, och hade glömt bort hur det fungerar. Jag tränade stoppsignal och matte fick börja med att blåsa vid frivilligt sättande. Men när jag hade gjort det några gånger så kom jag på hur jag skulle göra och matte kunde sedan blåsa och då satte jag mig ner.


Paula fick träna dirigering, alltså att gå åt det håll matte visar med armen och det går bra. Sedan tränade hon "läggande under gång".  Där är noga att matte inte kommer för nära henne med rullstolen, när hon kommer tillbaka till henne, för då blir hon lite rädd och ställer sig upp. Efter det tränade hon positionsväxlingar på avstånd, och nu var hon jätteduktig; hon gjorde växlingarna utan att gå fram mot matte.


Ruben började också med att träna dirigering och han har inte heller några problem med det. Sedan tränade han "backa". Matte vill att han ska få till ett långt backande, som förekommer i freestyle. Och nu backade han längre än han har gjort förut!


Idag var det ju strålande väder, varmt och skönt och till och från soligt! Vi var ute på en riktigt lång promenad, på nya, spännande vägar! Matte passade också på att träna mig i "trafikvett" (när jag är lös); att jag håller mig på samma sida om vägen som matte. Och det går bra. Om jag får för mig att gå över på andra sidan så säger matte: "Här" och då går jag tillbaka till henne.


Jag fick också träna på att stanna innan vi går över vägen. Idag kom det några bilar när vi skulle passera en väg och då sa matte: "Stanna" och jag stod alldeles stilla bredvid henne och väntade på kommandot "Varsågod", innan jag sprang över. Ruben och Paula är ju äldre än mig, så de kan det här redan!


Efter promenaden så hämtade assistenten pulkan som jag har lånat av Pontus. Jag skulle få prova på att dra den, för första gången.
Först tyckte jag att det var lite läskigt att ha någonting släpandes bakom mig. Men efter en stund så gick det jättebra! Nu ska jag få träna med pulkan ett tag och sedan ska jag få gå över till att dra skrindan! Och matte är helt övertygad om att jag kommer att tycka att det är roligt att dra, så småningom! Jag är ju inte direkt rädd för att arbeta!




På kvällen var vi helt slut, så det blev ingen träning.
Och imorgon är det dags att gå till boendet och på kvällen ska matte på möte, men den här gången får JAG följa med. Paula och Ruben kommer att vara hos moster under tiden.


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards