Alla inlägg den 26 mars 2009

Av Lycka, en servicehund - 26 mars 2009 20:41


Igår förmiddag, så fick jag några paket att öppna. Matte har dem i sin famn, och så tar jag själv ett paket åt gången och öppnar det.


Efter lunch så följde jag med matte till hjälpmedelscentralen. Jag tycker fortfarande att det är lite läskigt där, efter "pumpincidenten"! Men jag håller mig nära matte och då går det ganska bra ändå.


Sedan gick vi tillbaka hem och lämnade den manuella rullstolen och så tog matte med köttbullar och visselpipan! Vi gick iväg till en liten park som finns i närheten. Nu var det ett tag sedan jag tränade med visselpipa, så matte visste inte hur det skulle gå. Först tränade vi inkallning (två visslingar), och det gick bra; jag tvärvände när matte visslade och fick köttbulle som belöning!


Sedan tränade vi STOPP (en vissling), men det gick inte lika bra; jag hade helt enkelt glömt vad jag skulle göra... Så matte började med att vissla vid frivilligt STOPP, på nära avstånd. Vi tränade så några gånger och det slutade med att vi kunde utöka avståndet, fast fortfarande med frivilligt STOPP.
Som belöning fick jag springa efter snöklimpar (bollen blev kvar hemma) och det är för mig  t.o.m bättre belöning än köttbullar!


Efter det fick jag söka godis uppe i en snöhög och sedan gick vi iväg till Thorneus, för att köpa älgben till mig, Ruben och Paula. På ditvägen så träffade jag en trevlig golden som jag fick leka med, härligt! Sedan gick vi hem och jag fick ett av älgbenen att gnaga på.


På kvällen gick vi till boendet. Ja, vi har bytt dag igen!!! Det som gäller nu är alltså onsdagar och på kvällstid. Vi tog vår vanliga promenad. Men snart så blir det både ljusare och varmare och då ska vi börja träna.


Sedan promenerade vi hem och när vi kom hem så var jag ganska så trött och la mig ner direkt.


Idag var det städdax, som vanligt på torsdagar! När det var färdigt och jag och matte ätit middag så gick vi ut för att träna med visselpipan. Vi började som igår, med frivlligt STOPP. Matte växlade belöning mellan köttbullar och att jag fick springa efter snöklimpar. Nu slutade det med att jag stoppade på mattes vissling, alltså ett framsteg! Nu var jag ganska nära matte, men vi ska träna så ett tag och sedan utöka avståndet.


Efter vi hade tränat så gick vi och promenerade. Jag fick vara lös och fick träna "trafikvett". Matte brukar passa på att träna det på kvällarna när det inte är så mycket trafik. Vi brukar också gå på vägar som inte är så trafikerade. Fast jag är duktig på detta; när matte säger: "här" så går jag bredvid henne och väntar på att hon sagt: "varsågod" innan jag går över vägen!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards