Alla inlägg den 21 mars 2009

Av Lycka, en servicehund - 21 mars 2009 20:22


I onsdags kväll så var matte borta på kvällen. Hon minsann var och käkade smörgåstårta och vi fick vara hemma, ensamma! Fast det går ju bra. Vi brukar ju nästan aldrig behöva vara ensamma, det har bara blivit lite ofta nu de senaste veckorna!


Och häromdagen så var det en till person som frågade matte om jag var en labrador!?! Även denna kvinna trodde att jag var en labrador eftersom hon tyckte att jag var så nätt och liten! Hon tyckte även att jag var så ovanligt mörk i färgen! Hon hade själv en golden hemma, som tydligen är större än mig och mycket ljusare i pälsen. Nåja, jag har ingenting emot att bli förväxlad med en labbe! Fast det är lustigt att det har hänt två gånger på så kort tid, eftersom det aldrig har hänt förut...


När vi var på kiosken med matte igår så satt vi med henne utanför, medan assistenten var inne och handlade (matte kommer inte in med rullstolen).
Jag satt lös, med kopplet på marken och utan tjänstetäcket. Då kom det två personer som gärna ville hälsa på mig och det fick dom! Jag sprang dit och dom klappade om mig, men så fort dom färdiga så gick jag tillbaka till matte och lade mig ner lugnt vid hennes sida. Så även om jag inte hade täcket på mig, så betedde jag mig som om jag var i tjänst; att ligga ner vid matte när det inte händer någonting. Jag har också burit klövjeväskan och så har jag såklart fått leka!


Jag har fått tag i "belöningsbollen"! Den får jag bara använda när vi tränar, men nu hade den råkat hamna på golvet och då passade jag på att leka med den en stund...

Självklart har vi också tränat dom senaste dagarna. Jag har tränat inkallning, utomhus. Matte passade på att ropa på mig när jag var på väg åt andra hållet och jag tvärvände, varje gång, och rusade till matte! Matte har inte tidigare varit så noga med vart jag placerar mig när jag kommer vid inkallning, men nu, i och med, att vi ska börja träna seriöst med LK1, så ska jag få lära mig att alltid komma i utgångsställning.


Jag, Paula och Ruben har alla tre tränat platsläggande och sök. Sedan har jag också tränat "ställande under gång". Första gångerna gick det inte så bra; jag fick för mig att börja gå med matte när hon gick iväg. Men matte minskade bara avståndet några gånger och sedan gick det bra!


Paula har tränat positionsväxlingar, på avstånd. Ibland går det bra och ibland vill hon gå närmare matte!


Ruben har tränat "buga", som används inom Freestyle.

På tisdag åker Paula och Ruben till Mommo och jag ska få vara ensam med matte några dagar! Då ska jag och matte träna LK1moment, som bara den!
Och till helgen åker jag och matte till Mommo och stannar någon dag för att sedan ta med Paula och Ruben när vi åker hem igen!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards