Alla inlägg den 22 mars 2009

Av Lycka, en servicehund - 22 mars 2009 20:43


Idag har vi varit ute hela dagen, i det strålande vädret! Matte fick nästan vårkänslor! I början när vi gick iväg fick vi vara kopplade, eftersom vi mötte hundar HELA tiden. Det var inte bara vi som skulle ut och njuta av vädret...
Fast det är ju alltid bra att möta andra hundar och passa på att träna hundmöten, alltså, att gå fint förbi den andra hunden, utan att dra i kopplet!


Det går med skiftande resultat för mig; vissa hundar verkar så trevliga! Och jag är ju som jag är, alltså, VÄLDIGT social! Men, men, ibland får man se men inte röra...


Paula tränar Fritt följ, och Ruben tittar på...


Och Paula bryr sig som vanligt inte om andra hundar, hon måste bara skälla lite ibland. Och Ruben, han går lugnt förbi, förutom om den andra hunden är liten och vit, som han, då blir han överlycklig och vill gärna hälsa!


Ja, sedan släppte matte lös oss allihop och det första vi stötte på var en golden (den var också lös). Men ingen av oss brydde speciellt mycket! Jag sprang en liten bit mot den, men tittade bara och sprang snabbt tillbaka till matte! Vi fortsatte vidare och matte hade tagit med sig bollslungan! Åh, vad jag ÄLSKAR att springa efter bollen! Och jag kommer tillbaka till assistenten hela tiden för att hon ska slänga åt mig om och om igen!


Sedan tränade vi, på en parkering. Först tränade vi alla tre, samtidigt, "sitt", "stanna". Det är inga som helst problem, vi sitter lugnt kvar när matte far iväg.


 

Platsläggande, men Ruben är lite okoncentrerad för han ser en liten hund...


Sedan tränade vi platsläggande, alla tre, samtidigt. Inga problem där heller, förutom att jag är lite seg just när jag ska lägga mig!
Paula fick kattgodis som belöning, Ruben fick Frolic (han tycker bäst om det) men jag jobbar bäst när jag får springa efter bollen som belöning, och det fick jag! Efter det tränade jag "linförighet" och Paula "fritt följ".


Ruben o jag på godissök i snöhögen...


...och här söker Paula o Ruben godis


När vi hade tränat färdgit så fick vi söka godis, som matte hade slängt upp i en STOR snöhög! Och när vi var uppe på toppen av snöhögen så såg vi två hästar! Och en av dem var rädd för oss! Fast vi stod där uppe och lugnt bara tittade på dom! Fast vi är inte så intresserad av hästar, så vi fortsatte vårt sökande.


Sedan begav vi oss hemåt, och då fick vi först springa lösa en bit och sedan gick jag och Ruben kopplade i mattes rullstol. När vi kom till övergångsstället och matte bad mig trycka på knappen så var jag tvungen att fundera ett par sekunder vad det var hon ville! Jag var så trött, men jag hoppade upp och tryckte, iaf! Plikten framför allt!


När vi kom hem så var det matdags och sedan har vi varit trötta och bara vilat under kvällen. Och då passade matte på att göra lite pappersarbete. Hon får passa på när vi är lugna!  En bra dag alltså, med både träning, arbete och lek! Matte tycker att det är viktigt att jag får leka mycket. Jag är ju faktiskt i tjänst, hela tiden! Tex. om jag ligger och vilar på dagen och posten kommer; då far jag automatiskt upp, utan att matte har bett mig, och hämtar den! Som scouterna säger: "Alltid redo!".


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards