Alla inlägg den 11 mars 2009

Av Lycka, en servicehund - 11 mars 2009 11:42


I söndags så var vi till moster och lämnade hennes födelsedagspresent. Det blev inget bus för mig och Atlas, eftersom dom precis hade kommit hem efter en vecka till skogs! Nåja, man kan inte leka varje gång man träffas, eller?!? På kvällen blev det bara lite sökträning för oss. Matte hade annat för sig, så hon hann inte träna med oss mera!


På måndagen var det dags att åka till Luleå. Det blev uppstigning kl.04.00 Det är ju mitt i natten! Fast vi var lika glada för det! Huvudsaken är ju att man får gå ut! Kl.05.00 hoppade vi in i taxin för att åka till Masugnsbyn där vi skulle träffa Mommo och åka vidare med henne i hennes bil. Och vilket äventyr; Det första vi gör är att köra i diket! Som tur var så var det i en kurva, så farten var inte så hög! Fast varken Matte, Mommo eller assistenten var så noga med om någon hade skadat sig, det enda dom tänkte på var att vi skulle komma i tid till Luleå!!! Vi satt i diket i några minuter och sedan kom en STOR bil förbi, som drog upp oss därifrån. Och så bar det iväg igen...


Trots incidenten så blev vi bara 15 min. sena till Luleå, vilken tur!
Mommo lämnade av matte + assistent och vi for sedan iväg med Mommo.
Hon skulle göra lite ärenden medan matte höll på med sitt. Och för att vi inte skulle ha tråkigt och sitta för mycket i bilen så tog Mommo ut oss på promenader så gott som stup i kvarten!


Vid 16-tiden så for vi tillbaka och hämtade upp matte + assistent. Åååååh, så glada vi blev när vi såg matte! Vi for ut ur bilen och hoppade och skällde!
Och sen var det bara att hoppa in i bilen igen och börja resan hemåt.
Och vad händer då; Vi far i diket, IGEN!?! Fast vi hade tur den här gången också; Inga skador och så fick vi hjälp upp därifrån efter ett par minuter.
Men, till Mommos försvar, så var det väldigt halt på vissa delar av vägen.
För mig gick det ganska bra att åka bil den här gången. Jag var lite flåsig och stressad, till och från, men kunde också ligga ner stora delar av tiden.


Dagen efter, på tisdag, så var vi SÅÅÅÅÅ trötta! Vi vilade hela förmiddagen.
Efter lunch så följde vi med matte hit och dit, det kändes som om vi gick runt halva stan! När vi var på väg hem så skulle vi gå över en väg. Jag gick som vanligt och tryckte på övergångsställsknappen. Det satt två personer i en bil och såg mig göra det, och jag LOVAR, de bokstavligt TAPPADE HAKORNA!!! Hm, det är väl inget märkvärdigt; Att en hund trycker på knappen, eller är det kanske det?


På kvällen så var det dags för brukshundklubben. Nu var det två veckor sen senast eftersom ungdomarna ju har haft lov. Den här gången stod det "Nyttoövningar" på programmet. Ungdomarna och deras hundar fick träna på bla. öppna dörrar, tända lampor och hämta posten. Jag och Paula var demohundar, som vanligt! Och nästa vecka fortsätter "Nyttoövningar".
Idag har Matte varit på sin kurs och vi fick vara hemma.


När Matte kom hem, så gick vi, som vanligt ut direkt. Vi var alldeles spralliga, speciellt Ruben! På eftermiddagen kom Mommo förbi en sväng. Och vi blir ÖVERLYCKLIGA när vi ser henne!


På kvällen var vi, otroligt nog, trötta och låg och vilade. Vi visade inga tecken på att vi var rastlösa eller att vilja träna, och då slapp vi det! Ibland är det skönt att bara ta det lugnt...


Nu har Matte också anmält mig och henne till en jaktkurs, via SSRK. Det är en nybörjarkurs, en prova-på dag. Det ska bli spännande, både för mig och för matte!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards