Alla inlägg den 18 mars 2009

Av Lycka, en servicehund - 18 mars 2009 16:25


I måndags så var vi till boendet, som vanligt! Än så länge, så länge snön är kvar, så går vi på våra promenader. Men så fort snön är borta, och det blir varmare ute så ska vi börja träna igen, bla. sök och viltspår!


På kvällen skulle matte på möte och det var ju meningen att jag skulle få följa med, men det blev inte så; vi alla tre fick vara hemma under tiden...
Matte kom hem ganska sent, så det blev bara snabbrastning och sen var det dax att sova.


Igår, tisdag, så var det dax för mig att dra pulkan "på riktigt"! Matte hade lagt en back med tomflaskor på pulkan som jag fick dra till affären! Först var jag lite tveksam, men sedan gick det riktigt bra! Jag drog på och var helt koncentrerad på min uppgift! Och så gick mattes assistent bakom pulkan och höll emot, i ett rep, så att jag inte skulle få pulkan på mig, bakifrån. Så nästa gång jag ska dra någonting, så blir det med skrindan!


På eftermiddagen så for vi till Brukshundklubben.



Matte hade tagit med sin nya "träningsväska", som innehåller allt man behöver för att träna olika moment; bla. spårlina, träapport och targetstick! Det var meningen att ungdomarna skulle få träna "nyttoövningar" igen, men det var så skönt väder så matte bestämde att vi skulle vara ute och träna Lk1, istället.


Det tränades bla. Inkallning, hålla apport och platsläggande (i grupp).
Just på platsläggandet så fick jag vara med! Jag har tränat detta moment mycket, inomhus, men aldrig utomhus. Och det gick jättebra! Vi tränade detta några gånger och sista gången så låg vi närmare en minut! Ingen av hundarna reste sig, utan låg lugnt kvar! Det var också mycket störning i närheten, eftersom dom yngre barnen tränade i närheten.


Nu har matte också bestämt sig för att jag och hon ska börja träna Lk1, seriöst! Matte tycker nog att det är ganska roligt, iallafall!!! Så vi ska försöka gå ner till Brukshundklubben varje torsdag, för att träna med andra.
Paula kommer också få träna Lk1, samtidigt, som aktivering. Ruben brukar nöja sig med att sitta i mattes famn och titta på när dom andra tränar!
Nästa vecka, efter planeringsschemat, så ska det tränas vardagslydnad.


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards