Direktlänk till inlägg 30 november 2008

Snö, snö, snö... Yippiiiieee!

Av Lycka, en servicehund - 30 november 2008 19:44


När vi var ute på förmiddagen hade matte med sig "bollslungan" igen. Jag blir alldeles till mig när jag ser att hon har den i famnen, när vi är på väg ut!
Jag får inte hoppa så mycket i snön efter bollen, eftersom den lätt skulle kunna försvinna i djupsnön, men det är lika roligt att få springa efter den på gångbanan! Det är själva jakten och farten som är skoj! När vi kom in fick vi söka godis och öppna paket.


Efter lunch så åkte vi med matte på stan och tittade på julskyltningen. Det var inte så trevligt väder; snö, blåst och ganska kallt! Men matte var väl påpälsad och vi var utrustade med fleeceskor och Ruben även med ett varmt och skönt täcke, så det gick bra! Det var spännande på stan eftersom det var mycket människor och hundar ute idag, fast det är klart det hade varit kul att få leka med hundarna, inte bara titta på dem...


På kvällen så hängde matte upp lite julpynt; adventsstake och julstjärnor och efter det så fick vi träna. Vi började alla tre med något vi inte har gjort förut; att plocka upp föremål från golvet och lägga i en kartong. Paula som ju brukar städa upp leksaker hade inga problem med det, hon visste vad hon skulle göra. Ruben fick bara börja med att plocka upp föremålet från golvet och jag ville helst bita sönder kartongen!


Sedan fick jag träna dirigering. Jag satt ner med matte mittemot mig. Sedan la hon ett föremål på vänster sida om mig och visade med armen vilket håll jag skulle gå = mot föremålet. Det gick bra och sedan flyttade matte föremålet till min högra sida och gjorde på samma sätt. Eftersom jag klarade detta utan problem så satte matte ett föremål på varsin sida om mig. Matte ville se om jag följde hennes armrörelser eller om jag bara "chansade". Men jag gick och det håll hon visade! Nu var avståndet till matte väldigt kort och vi ska träna så flera gånger för att sedan utöka avståndet mer och mer.


Efter det så tränade jag med träapporten, som också är ett moment i Lk1.
Paula fick också träna dirigering. Hon hade lite svårare för det, men förstod till sist vad det gick ut på. Hon och Ruben har ju tränat något liknande förut (höger/vänster).


Ruben tränade på att peka på rätt föremål; Kotten, Trossen och Ior. Han vet vilken som är trossen och på slutet så började han också förstå vad de andra föremålen "heter".


Imorgon är det ju dags för att besöka boendet och matte ska ta med sig "bollslungan" så att min deltagare kan leka med mig. Hon har förut uttryckt önskan om att kasta snöbollar till mig, så hon tycker nog att det ska bli roligt att använda slungan.


LYCKA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards