Alla inlägg den 6 november 2008

Av Lycka, en servicehund - 6 november 2008 19:25


Igår, onsdag, när Atlas var hos oss så var jag ju inte så sugen på att leka med honom. Men, när vi gick ut, DÅ blev det full fart på oss! Vi lekte med bollen och jagade varandra! Jag blev lite snopen när hans husse helt plötsligt kom och hämtade honom, just när vi hade dragkamp med en pinne. Eller pinne och pinne, det var snarare en gren!


Efter lunch så var vi ute med matte hela dagen. Den här gången utan klövjeväskor m.m Vi fick "bara vara" ! Det är skönt det också! Man kan ju inte alltid jobba...


På kvällen körde vi ett träningspass. Jag började med enkelmarkering. Jag har stadga nu. Men igår när jag skulle hämta dummyn så tyckte jag att ripvingen var väldigt intressant och vill slicka på den istället! Matte funderade på att försöka få bort vingen ifrån dummyn, men risken är att dummyn går sönder. och sen tänker matte att jag ändå ska kunna apportera allt, så då kan vingen lika gärna sitta kvar. Och jag har ju apporterat den tidigare, med vingen, utan problem. Så jag backade  i träningen; mattes assistent höll dummyn i luften och jag tog den och avlämnade den i mattes famn.


Sedan tränade jag med träapporten. Nu tar jag den och sätter mig i utgångsställning och väntar på klicket innan jag släpper den. Jag har helt och hållet förstått att apporten är det enda som INTE ska i mattes famn!Paula och Ruben tränade också med apporten och så fick vi alla tömma tvättkorgen.


Idag, torsdag, när vi var ute på förmiddagen, så tränade vi med visselpipan,  både stoppsignal och  inkallning och det funkade jättebra!


Nu har Rubens päls vuxit ut litegrann, så nu  hade  han inte bråttom in, utan var med och tränade! Han kommer också på inkallningssignalen.
Ruben som också tycker om vintern är alldeles sprallig nu! Man skulle kunna tro att han är flera år yngre!


Idag har matte också städat. Men när hon var färdig så tränade vi innan det var dags för matlagning. Jag och Paula tränade på rutan. Först några gånger med hjälp av musmattan, men sedan utan. Paula förstod snabbt att hon skulle ta sig till mitten för att få klick och belöning! Jag tog mig också till mitten, tre gånger. Det här är egentligen Rubens "paradgren", (han har tränat det många gånger genom åren!), men idag låg han i soffan och tittade på när vi tränade det! När vi sedan skulle träna med träapporten kom han och ville vara med!


Sen fick Paula och Ruben träna hopp genom rockringen. Jag tränade också på att backa, utan stöd.


Nu är det kväll och vi ska gå på en promenad.


LYCKA

Av Lycka, en servicehund - 6 november 2008 12:03


Gammelmatte har lånat några bilder från Lokes hemsida för att alla ska få se min fine norske bror.


Loke i sitt rätta element


Loke visar valparna leksakerna


Om du får en puss pappa Loke, får jag då det du har i munnen?


Så här går det när man är för nyfiken...


Ståndöron är rätt tufft, eller hur! Man får ta till alla medel för att kunna flyga :-))


Se vilket fint fritt följ med matte Eva


Fler fina bilder och videosnuttar från Lokes tävlingar, träningar och vardagsliv finns på hans hemsida:

http://www.aandal.net


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards