Alla inlägg den 1 november 2008

Av Lycka, en servicehund - 1 november 2008 10:20


Igår, fredag, så fanns det inte tid för någon träning för oss. Eftersom det har varit ganska kallt så är det svårt att träna utomhus, de två av oss som måste vänta medan den tredje tränar, blir kalla! Och eftersom vi absolut inte går iväg och nosar etc. medan någon av oss tränar så blir det väldigt kallt om tassarna av att stå still!


På dagen när vi hade varit iväg med matte och var på väg hem så väckte jag lite uppståndelse; Vi passerade ett övergångsställe, som vi INTE skulle gå över, och jag sprang så klart fram och tryckte på knappen! Just då kom ett par gående och utbrister: "Tryckte hunden på knappen?!?"

"Ja", svarade matte.
"Så att det blev grönt ljus?", frågade då mannen.
"Ja", svarade matte.
"Vad använder du för kommando?", frågade kvinnan.
"Tryck", svarade matte, "men oftast inget kommando alls".
Jag och matte som är van vid att jag trycker på övergångsställsknappen tycker inte att det är en så stor grej, men vi båda var allt lite stolta när vi gick vidare!


Idag, lördag, när vi var ute på förmiddagen så hade matte med sig visselpipan för att träna stoppsignal och inkallning. Stoppsignalen fungerar om jag är nära matte, men vi har inte börjat träna på avstånd ännu. Inkallningssignalen funkar ju bra och nu kommer vi alla tre rusande när matte visslar, väldigt praktiskt!


När vi kom in så tittade vi alla uppfodrande på matte för att få träna. Och så klart så fick vi det! Vi började med att söka godis i lägenheten. Sedan fick jag träna på att gå med träapporten i utgångsställning och nu har jag förstått att den är det enda föremålet som INTE ska upp i mattes famn, jag kommer med den och sätter mig i perfekt utgångsställning och håller tills matte klickar. Hon behöver heller inte använda något kommando.


Efter det så tränade jag på att hålla tidningen, med två "syskon" som samtidigt slet i den = Bra störning! Paula och Ruben tränade också på att hålla i träapporten och också på att hålla tidningen. Båda två tar ett ordentligt grepp om tidningen nu.


Efter lunch så var vi på en lång promenad i det fina, men ganska kalla vädret. Ruben som nu är kortklippt har på sig ett fint, varmt täcke när vi är ute längre stunder.


När vi var på väg hem så mötte vi en kvinna som hade varit och köpt tidningen. Jag såg ju att hon höll i den och tänkte "hjälpa" henne med att bära den! Matte tyckte inte att det var någon bra ide, så hon sa: "Här!" och det betyder att vi är på väg åt fel håll och ska gå mot matte. Kvinnan som bar tidningen förstod nog inte riktigt vad som höll på att hända... Men istället för kvinnans tidning så köpte matte en egen så att jag kunde få bära hem den!


Efter middag och rastning så var det dags för en till träningsrunda. Jag började med att träna på enkelmarkering. Efter det så tränade jag på "volt", alltså att snurra runt med alla tassar i golvet, på stället. Det var väldigt länge sedan jag tränade på detta moment och jag har ju aldrig kunnat det. Men nu ska jag få träna det bara för skojs skull!


Sedan körde jag positionsväxlingar och nu går läggandet mycket snabbare. Dom andra positionerna har jag inga problem med (Stå och sitt). Jag tränade också på att krypa, bredvid matte och även att backa. Det går bra men än så länge blir det inte så långa sträckor, vilket för övrigt är svårt i lägenheten (även om matte har en relativt stor lägenhet)! Efter det så fick jag träna på att sätta på TVn (det var länge sedan); Nu lyckades jag två gånger i rad! Förut har jag bara klarat det en endaste gång.


Paula fick träna på ett par freestylemoment; "Stegra" och "volt". Hon fick börja träna på att göra volt med ett föremål i munnen. Matte tror nog att hon lär sig det ganska snabbt!


Ruben tränade också på att stegra. Sedan fick han börja träna in ett nytt freestylemoment; "Bocka". Nu första gången så förstod han ju försås inte vad matte menade, men det kommer! Sedan fick dom också krypa.


Efter det så gjorde Paula och Ruben något dom inte gjort på länge; Sätta på videon. Dom kommer ihåg vad dom ska göra så det var inga problem.
Och till slut så fick vi några paket var att öppna. Ruben är så otroligt snabb så han hinner öppna fler än mig och Paula!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards