Alla inlägg den 20 november 2008

Av Lycka, en servicehund - 20 november 2008 20:09


Idag på förmiddagen så tog matte igen med sig visselpipan när vi gick ut. Precis som igår, så gick jag i närheten av matte hela tiden, så vi kunde inte träna inkallning... Men vi fick till några stopp-signaler. Än så länge så är jag nära matte, men vi ska öka avståndet lite i sänder.


När vi var på väg in så tränade vi "fritt följ" och idag var även Ruben med. Så vi alla går i grupp på mattes vänstra sida!


Efter lunch så var det ju städdags, fy! Fast vissa dagar, som idag, så var det faktiskt helt okej! Vi passade på att vila en stund och så gick vi då och då ut på balkongen för att spana efter något intressant, tex. andra hundar...



När matte hade städat färdigt så skulle tidningen inköpas och jag bar den hela vägen hem!


Idag har matte också fått veta att jag kommer att testas på nytt någon gång mellan 18 decemeber och 18 januari. Matte får själv bestämma vilken dag vill att jag ska testas, så vi får se när det blir. 


Idag medan mattes mat var i ugnen, så passade hon på att träna med oss. Jag började med att träna med träapporten. Idag utökade matte avståndet för mig. Jag tog apporten bra, men när jag kom fram till matte så ställde jag mig framför henne och skulle NÄSTAN till att avlämna apporten i famnen. Men så funderade jag ett ögonblick (matte var helt tyst) och kom på att apporten INTE ska i famnen och gick runt och satte mig i utgångsställning och väntade på klicket!


Sen tränade jag på att sätta på tvn och DET är knepigt; Knappen måste tryckas hårt! Men det brukar gå bra ibland, när jag tar knappen med tänderna och trycker inåt!


Paula tränade också på att komma i utgångsställning med ett förmål, den här gången en liten tross. Men hon har fortfarande problemet med att hon vill gå iväg med föremålet och lägga det på mattan! Sedan fick hon hoppa igenom rockringen och slutligen trycka på videoknappen. Ruben tränade också på att trycka på videoknappen. han har också tränat på "backa".


På kvällen for vi på stan och promenerade hem sedan. Jag passade på att hoppa runt med mattes vante i nysnön som hade kommit, HÄRLIGT!!! Paula ville träna lite mer, så hon fick köra "fritt följ". Ruben, som är hanne, hade fullt upp med att lukta överallt!


Matte har också funderat lite på utställningen i söndags och kommit på att det ju faktiskt var riktigt roligt, förutom väntandet förstås! Men den här utställningen tog ovanligt lång tid, tydligen, eftersom domaren tog lång tid på sig för varje hund. Så vi kommer nog att prova på att vara med i någon officiell utställning till sommaren!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards