Alla inlägg den 23 november 2008

Av Lycka, en servicehund - 23 november 2008 19:23


Igår och idag har det kommit väldigt mycket snö, så det var svårt för matte att ta sig ut i förmiddags. Det blev bara en snabbrastning för oss. Men när vi kom in så fick vi i alla fall söka och öppna paket.


Efter lunch så hade det plogats så då bestämde matte sig för att försöka ta sig ut för att handla lite grann. Vi tog taxi till affären, men promenerade hem. Matte tog inte med sig min klövjeväska den här gången; hon vet hur mycket jag älskar nysnö och tyckte att jag skulle få vara "ledig" idag och bara ha skojj! Och som jag har lekt i snön!!! Jag har fått springa efter snöklimpar och hoppat och dykt i snön! Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst, men när vi kom fram till vägen så var jag tvungen att avsluta för att gå i koppel resten av vägen hem, trist!


Matte hade köpt ett nytt fint täcke till Ruben (fodrat med fleece)  och när vi kom in fick han prova den. Men han verkade inte gilla det heller (det gamla har ett spänne under magen som han tycker är obehagligt), men han vänjer sig säkert! När det blir riktigt kallt så har han inget val!


Divan Ruben


Efter middagen och rastning så var det träningsdags. Ruben låg på soffan och gnagde ben, men så fort matte började göra iordning för träning, plocka fram godis mm. så hoppade han ner från soffan för att få vara med!
Paula och Ruben fick göra något dom inte har gjort på länge; att plocka ut rätt leksak. Matte la fram: trossen, kotten, tygbenet och Ior. Trossen kunde både Paula och Ruben plocka ut, men dom andra föremålen var nya. Ruben lärde sig iaf vilken leksak som heter "kotten"!


Tidigare idag när matte satt och förberedde ungdomarnas träningsplanering inför vårterminen, så läste hon i sina papper från sin utbildning, för att få lite ideér om vad ungdomarna ska få träna med sina hundar. Då fick idén att prova luktdiskriminering, med OSS! Så det fick jag börja med att träna idag, jag har bara gjort det någon gång förut, under mattes utbildning och det är ju över ett år sedan! Så matte tog fram träpinnarna som hon har använt förut, när hon tränade detta moment med Ruben och Aston (mattes förra hund, som jag aldrig hann träffa).


Först la matte ut alla pinnar, men jag hade ingen aning om vad jag skulle göra! Så hon började med att jag bara skulle få välja mellan tre pinnar och då gick det lite bättre. Ruben visste direkt vad han skulle göra (även när ALLA pinnar var på golvet) och valde rätt pinne och Paula tog också rätt pinne när det bara var tre att välja på. När vi sedan avslutade övningen så fick jag hjälpa till att lägga tillbaka pinnarna i påsen; Jag tog pinne efter pinne, mattes assistent höll fram påsen och jag släppte på: "tack"!


Sedan fick jag tända lampan i hallen (matte pekar på vilken lampknapp jag ska trycka på) och stänga skåpdörren i köket. Och till sist så fick vi tömma tvättkorgen, TJOHO!!! Vi var lika ivriga som igår! Sedan avslutade vi kvällen med att ligga och gnaga ben en stund, iaf jag och Ruben.


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards