Alla inlägg den 26 november 2008

Av Lycka, en servicehund - 26 november 2008 21:19


Nu har det inte blivit någon blogg på några dagar; både jag och Paula har varit magsjuka och spytt, så vi har inte tränat så mycket... I måndags så var Paula riktigt risig eftersom hon hade spytt hela natten! Hon som annars är så pigg, var trött och seg.


Och så hade det kommit så mycket snö så det var inte rullstolsföre, direkt!
Så matte passade på att jobba framför datorn med bla. träningsplaneringen för ungdomarna. Jag fick träna en stund, när matte var färdig. Först tränade jag med träapporten och nu ökade matte avståndet en bit till. Jag tog apporten och gick mot matte och där stannade jag upp, framför henne (som senast) för att fundera om apporten skulle i famnen, eller? Men, matte bara väntade, tyst, och lät mig fundera färdigt! Och efter några sekunder så gjorde jag det jag skulle; gick och satte mig i utgångsställning! Tänk att det inte är allt för längesen som jag hade lite problem att hålla i apporten tills klicket kom och nu går det så bra! Jag tränade också positionsväxlingar.


På kvällen så for vi iväg till boendet. Paula (som nu hade blivit piggare) och Ruben var också med. Och när vi kom dit så träffade vi Maggan och Acke, som var där på sitt första besök! Sedan gick jag och "min" deltagare och promenerade. Hon hade jättekul åt att jag hoppade upp och ner i snön!Ibland var jag helt under snön, bara kopplet stack fram!


Igår, tisdag, så var det min tur att spy... Men till kvällen när vi skulle till brukshundsklubben så hade jag piggnat till. På programmet stod "utgångsställning" och "inkallning". Eftersom det var så kallt så var vi inomhus hela timmen. Det var lite trångt när vi skulle träna inkallningen, men det gick bra ändå: finns det hjärterum så finns det stjärterum! Och ungdomarna och deras hundar var, som vanligt, jätteduktiga! Paula fick vara demohund, vi brukar får turas om. Ruben däremot, vill inte vara med, han ligger i mattes famn hela tiden när vi är där!


Idag, så var vi med matte och handlade. Matte fick beröm av några personer för att hon tänker på oss och har med en filt som vi får ligga på.
Fast matte tycker att det är självklart att vi inte ska behöva sitta och frysa när vi väntar på henne!


Och när vi gick hem så var det en hund som tog min leksak... Matte såg inte att den hade tagit leksaken förrän vi hade gått en bit och hundens husse såg nog inte att hans hund bar på något!


På kvällen tränade vi. Vi började med att tömma tvättkorgen, det brukar vi göra alla 3 samtidigt! Sedan tränade jag på att lägga hundmatsburkarna i påsen. Efter det backade jag och avslutade med "ställande under gång". Idag var det första gången som jag tränade på det momentet. Ställandet kan jag, men nu ska jag ju stå still när matte rullar iväg. Nu första gången så rullade hon bara en liten, liten bit bort. Nu när jag snart är färdig med "servicehundsmomenten" så ska matte börja träna mer på momenten i Lk1.

Ruben och  Paula tränade också på att backa och sedan bar dom skor. Ruben tränade också på att buga och Paula tränade på positionsväxlingar.
Och just ja: när posten kom tidigare idag så sprang jag och hämtade den för att sedan lämna den i mattes famn. Men, det gick inte, för där låg Paula! Då "klappade" matte på köksbordet och jag hoppade upp mot bordet och lade posten där! Perfekt!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards