Direktlänk till inlägg 17 september 2008

Våteksemet är besvärligt...

Av Lycka, en servicehund - 17 september 2008 14:37


Sen i söndags så har jag fått träna på de fyra moment som jag "misslyckades" med i lördags: Bära tidningen, trycka på övergångsställsknapp, lampknapp och hissknapp. Vissa gånger har det gått bra och andra gånger har det gått sämre.


Matte är nu övertygad om att det är pga mitt eksem som det går dåligt;
Precis när jag ska upp och hoppa mot knapparna så ser matte att jag blir irriterad av eksemet och sätter mig ner för att klia mig! Jag är också fortfarande väldigt slö, jag är inte alls mig lik! Men vi kämpar på och förhoppningsvis så läker eksemet snart.


Typiskt nog så har det gått utmärkt för mig att bära hem tidningen! Det var nog lördagens nya situation, med två personer (instruktörerna) som gick med oss, som gjorde att jag blev distraherad i just det momentet. När jag bara går med matte och hennes assistent så är det inget problem, för det är jag ju van vid!


Nu har jag börjat om från början med träningen att bära tidningen; vi är inomhus och jag ska kunna hålla tidningen fast någon petar i den och trots att matte viftar med en köttbulle framför nosen på mig. Jag ska alltså kunna hålla i tidningen OAVSETT vad som händer runtomkring och inte släppa den innan matte säger: "Tack!"


Det har gått jättebra och i tisdags när matte hade massa folk hemma så passade hon på att träna det momentet med mig. Det var inget problem för mig att hålla i tidningen, jag greppade den villigt och släppte den inte fastän assistenten DROG i den. Jag väntade lugnt och stilla tills matte sa: "Tack".


När matte hade varit och köpt tidningen (både i måndags och tisdags) så började jag att hoppa efter den, innan assistenten hade hunnit ge den åt mig! Jag älskar verkligen att bära!


I måndags besökte vi boendet som vanligt. Eftersom att jag inte får bada och inte riktigt vill träna just nu, pga eksemet, så promenerade vi hela timmen. Även när jag bara går så har jag inte samma energi som vanligt, det går som segt... Vi mötte återigen en häst, men den här gången blev jag inte rädd, utan mest nyfiken.


Igår, tisdag, så var det dags för barnen på Brukshundklubben igen. Nu var det ytterligare ett barn med sin hund som ska träna med oss! Vi började med att ta den vanliga promenaden och sedan höll Annika agilityn
och matte höll i lydnaden. Eftersom att det är så många deltagare nu så var det bestämt att barnen skulle få köra agilityn en och en, i turordning.

Under tiden så fick de andra barnen träna lydnad. Barnen plus hundarna fick träna: inkallning, hopp över hinder och linförighet.


Jag och Ruben fick stå över träningen och agilityn igår, men Paula fick träna agility med ett av barnen. När timmen var slut så fick jag och två andra hundar springa fritt och leka tillsammans! Oj, så skoj!


Sedan så tog vi en promenad hem.


Idag kommer Maggan och ev. Sandra till oss. Matte ska få en klicker av Maggan. Det är en ny sorts klicker, där knappen är upphöjd. Det innebär att matte, som har dålig handfunktion kan trycka på knappen och därför använda klickern när hon tränar mig. Det kommer att bli en mer effektiv träning än nu när matte använder ordet: "BRA!".


Själva träningen (klickerträning) är ju densamma, men förstärkningen blir kraftigare eftersom att ljudet av klickern är väldigt utmärkande! Det ska bli spännande att se hur det fungerar!


LYCKA

 
 
Gammelmatte

Gammelmatte

17 september 2008 14:45

Hej lilla gumman!
Ville bara berätta för dig att en del hundar blir trötta, slöa och "konstiga" (=inte sig lik...) i samband med löpningen. Du började ju löpa för en månad sedan så det kan också påverka dig ännu.
Inte så bra timing att göra sluttestet när du fortfarande var i löpet - även om det var på slutet.
Ta det lite lugnt och dra inte på dig nå´t elände nu!

Puss & kram från gammelmatte

http://www.trollsangen.se

 
Ingen bild

Leo

17 september 2008 21:09

Du kommer klara test och allt när du är okey igen :-)
Och sedan kan Gotland i mars vara härligt...:-)

 
Ingen bild

Lycka

18 september 2008 10:00

Ja, jag har ju varit lite slö nu i samband med löpningen.
Det blev verkligen dålig timing för sluttestet med både löpning och med eksemet!
Men matte tänker ju som så att jag ju faktiskt KLARADE 7 av momenten, trots det!
Men nu ska iallafall eksemet få läka ordentligt innan jag testas igen.

 
Ingen bild

Lycka

19 september 2008 11:07

Ja, både jag och matte är övertygad om att jag fixar det nästa gång! Bara dom senaste dagarna så har jag ju blivit mycket piggare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lycka, en servicehund - 3 juni 2010 10:51

Jag har en NY BLOGG, den hittar du här: http://www.lyckasblogg.blogspot.com   Det var min gammelmatte, UllaBritta på Trollsången, som först gjorde en hemsida åt mig, och som sedan började hjälpa matte att publicera min text och mattes bilder i en...

Av Lycka, en servicehund - 2 juni 2010 18:55

Nu har Mixa varit hos oss i fem veckor och det går fantastiskt bra! Både jag och Ruben gillar henne skarpt och har accepterat henne fullt ut och alla som träffar henne blir förtjusta!      Ruben och Mixa har funnit varandra och ligger och vilar...

Av Lycka, en servicehund - 1 maj 2010 13:00

Nu är jag tillbaka i bloggvärlden och det har hänt massor under dessa månader; både tråkiga och bra saker!    Hela vår nya familj Först av allt så vill jag berätta dom tråkiga nyheterna: vår lilla Paula fick sin cancerdiagnos för två veckor ...

Av Lycka, en servicehund - 17 januari 2010 16:53


       Hej! Nu har jag bestämt att ha ett blogguppehåll! Matte säger att vi inte riktigt har tid, utan ska ägna den tiden till annat! Fast jag återkommer så småningom, säkerligen i februari. Då har jag ju också hunnit varit på inofficiell ut...

Av Lycka, en servicehund - 15 januari 2010 19:11

  Igår, torsdag, så skulle vi träffa Barbro på stan så vi promenerade upp. På hemvägen så fick Ruben värsta rycken, och bara sprang och sprang! Och nu när det är mycket varmare ute än det var för ett par veckor sedan, så vill han gå. Han sitter int...

Ovido - Quiz & Flashcards