Alla inlägg den 20 september 2008

Av Lycka, en servicehund - 20 september 2008 19:44


Igår, fredag, när vi var ute på förmiddagsturen så låg det en hund bunden utanför lasarettet. Det är en hund som jag brukar busa med ibland så matte vet att den är snäll och trevlig! Först när jag såg den så blev jag lite uppspelt, men när vi skulle passera den så gick jag upp bredvid matte, på vänstra sidan, och gick lugnt och fint bredvid matte! Matte hade med sig sin nya klicker så jag fick klick och belöning när jag var så duktig!
Paula och Ruben gick också bara förbi den.


Efter lunch skulle matte gå och handla och vi fick så klart följa med. Vi promenerade till affären, men tog en taxi hem.


Efter middagen så tränade vi en liten stund. Vi hann inte träna så länge, eftersom matte skulle få besök. Jag tränade på att öppna kylskåpsdörren, men ännu utan resultat. Matte är övertygad om att det beror på att vi Golden är så "mjuka" i munnen. Skåpdörren i köket är inte lika tung och den har jag ju nästan öppnat helt! Sedan tränade jag "kryp".


När det var Paulas tur att träna så ville jag fortsätta så jag gick till hallen och hämtade mitt tjänstetäcke och la det i mattes famn...


Paula och Ruben stängde kökslådan, tillsammans och sedan fick dom också träna "kryp".


Egentligen hade inte matte tänkt träna, eftersom  hon hade lite bråttom (fixa fika mm.), men jag började helt plötsligt dra i kylskåpsdörren och trycka på cd-spelaren, så matte förstod att jag ville träna! Och Paula och Ruben hänger ju såklart alltid på!


På kvällen kom mattes kompisar och hälsade på och dom hade också med sig min kompis Moa.


Idag när vi skulle gå ut på förmiddagen så gick jag självmant och tryckte på hissknappen! Jag prickade rätt, eftersom den blinkade till, men den är lite svår eftersom jag måste hålla kvar tassen en liten stund, så det missar jag ibland. Jag hoppar upp och trycker på knappen, men står inte kvar tillräckligt länge! Men, men, det är bara att träna vidare...


När vi var på väg hemåt och skulle passera ett övergångsställe så sprang jag iförväg och tryckte på knappen! Utan ett enda kommando, precis som jag då skulle ha gjort i lördags! Matte får ju så klart använda kommandot "tryck", men endast en gång, inget tjat!


Sedan såg jag nästa övergångsställe och skulle trycka på den knappen också (vi skulle inte åt det hållet, men matte lät mig ändå trycka!), men precis när jag skulle hoppa upp så började det så klart klia i eksemet! Jag satte mig ner för att klia mig och sedan hoppade jag upp igen och tryckte på knappen.


För övrigt idag så har jag letat sorkar, tack och lov, (för mattes del) utan att hitta någon!


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards