Alla inlägg den 7 september 2008

Av Lycka, en servicehund - 7 september 2008 10:02


I fredags blev det en tidig morgon för oss igen eftersom att vi skulle hem till moster och Atlas. Nu har vi varit med honom hela veckan och det kommer nog att dröja tills det är dags igen, det blir när moster och Atlas husse jobbar samtidigt nästa gång.


När vi kom dit så busade vi i vanlig ordning, men bara en liten stund och sedan lade vi oss för att vila. Efter en stund så gick vi ut allesammans och då hittade vi jätteroliga sandhögar! Där lekte vi; jagade varandra upp och ner för högarna, brottades (så att sanden yrde) och grävde!!!
Vi var jättesmutsiga när vi lekt klart...


På eftermiddagen så var matte i tvättstugan och vi tyckte att det var ganska skönt eftersom att vi då kunde vila efter dagens aktiviteter med Atlas!


Efter att matte var klar i tvättstugan så var det dags för våran träning.
Jag utförde några av mina servicehundsmoment: Hämta tjänstetäcket, Föra föremål till matte (idag var det mattes skor), Hämta posten och Tända lampan. Jag har ju haft lite problem med att tända lampan, men idag fick jag börja om och träna med post-itlappen och då gick det bra!
Sen fick jag träna på Utgångsställning; Matte vrider och vänder på rullstolen och jag ska komma i utgångsställning. Det här momentet är jag en riktig hejjare på!


Sedan har jag såklart tryckt på hissknappen några gånger idag också!
Ruben fick börja med att hålla apporten och han håller den nu i ca. 3-4 sek. Mattes mål är att han ska hålla den i MINST 5 sek.


Efter det så fick han träna på att backa och nu tar han flera steg bakåt.
Sedan tränade han på "framåt" och till sist fick han träna "ställande under gång".


Paula började med att träna "stegra", som ju är ett moment i Freestyle. Hon fick också träna "volt", som är ett annat moment. Nu gör hon tre volter i sträck. Efter det så fick hon göra ett av sina favoritmoment: Lägga pennan i skålen, efter att först ha hämtat den.


I lördags så var vi allihop på Höstmarknaden. Jag fick gå med mitt tjänstetäcke hela tiden! Vi mötte massor av hundar, men jag brydde mig inte om någon. När vi skulle passera några hundar så gick jag tom. BAKOM matte! Matte besökte ståndet med hundsaker och köpte ben åt oss.
På kvällen, efter middagen, så gick vi på en långpromenad i det fina höstvädret!


Idag, söndag, så träffade vi mattes kompis och hennes hundar igen, för att träna på att inte springa fram till andra hundar. Matte och Annika hade bestämt att Annika + hundar skulle komma gåendes dit där vi brukar rastas.
Jag och Paula var lösa när de kom.


Paula sprang såklart inte fram, men jag brukar ju få leka med Trixa och blev jätteglad när jag såg henne (extra svår störning för mig) och rusade ditåt!
Annika sa då: "Nej!" åt mig och schasade bort mig och då sprang jag tillbaka till matte.


Efter det så gick vi omkring så att vi mötte Annika + hundarna flertalet gånger och nu brydde jag mig inte alls om dem, jag gick på mattes vänstra sida hela tiden. Vi avslutade med att vi gick fram till dem, nära, och jag gick inte fram då heller! Till veckan så ska vi träna på detta igen.


På eftermiddagen så var det dags för träning. Jag fick börja med att tömma tvättkorgen. Sedan "tappade" matte en penna när jag höll på med något annat och jag vände mig direkt om och plockade upp den och lade den i mattes famn! Jag behövde inget kommando, det räckte med att jag hörde ljudet av pennan som for i golvet för att jag skulle reagera och hjälpa matte!


Sedan fick jag träna på lampknappen, och nu klarade jag det utan post-itlappen. Nu ska jag få träna på det här varje dag, så att det sätter sig.
Till sist fick jag träna på att hålla apporten och idag klarade jag 3 sek. Mattes mål är att även jag ska klara av MINST 5 sek, iallafall när det gäller apporten, eftersom att det är ett krav i LK1.


Paula började också med att tömma tvättkorgen. Sedan fick hon också träna på att hålla apporten, men hon håller den inte ännu, hon sätter bara tänderna runt den.


Ruben började med tvättkorgen också, men han tar bara lite med tänderna i plagget. Sedan fick han träna på "Rutan". Här ska han placera sig i mitten av en ruta. Ruben som ju är lite speciell, BACKADE in i mitten! Efter det så fick han träna på "Framåt", som han tycker är så roligt!


Imorgon är det dags för boendet igen och då får vi se vad vi hittar på att göra.


LYCKA

Ovido - Quiz & Flashcards